Route 1980

In het voorjaar van 1980 komen onze vrienden Ad en Patricia met het idee op de proppen om met onze kwarttonners naar Denemarken te gaan. Wij hadden het vorige jaar zeilervaring op het IJsselmeer en het Wad opgedaan en hoewel ik zelf aan de Duitse waddeneilanden zat te denken, had ikzelf aan zo’n tocht nog niet gedacht. Toch leek het ons een geweldige uitdaging en we stemden toe om mee te gaan. De vier weken vakantie die we hadden, leek ons voldoende om een dergelijke tocht te maken. De kanalen in Nederland en Duitsland waren het uitgangspunt om naar de Elbe te komen, maar als het weer er goed uit zou zien zouden we een tocht over de Noordzee ook niet uit de weg gaan.

Met het examen Theoretische KustNavigatie (TKN) en het examen Vaarbewijs had ik mijn navigatie kennis op niveau gebracht. Tijdens de winter  hadden we een marifoon en een reddingsvlot geïnstalleerd. Het overige instrumentarium aan boord bestond uit een Walker sleeplog en een dieptemeter. Ook hadden we een groene Sailor korte golf ontvanger aan boord om de weerberichten te kunnen uitluisteren. Een verrekijker, om verre voorwerpen te kunnen identificeren, behoorde ook tot het instrumentarium. De snelheid van de boot werd bepaald door een lucifer bij de boeg overboord te gooien en met een chronometer de tijd te meten wanneer  het stokje achter de spiegel verdween. (3 seconden was 4,7 kn). Ad had wel een snelheidsmeter aan boord en zeker als het hard ging kregen we de snelheid nog wel eens door via de marifoon. Met stroomatlassen werd de stroomsterkte en richting bepaald en door zeer nauwkeurig het gegist bestek bij te houden kwamen we steeds redelijk goed uit op de plek waar we naartoe wilden. Het varen van boei naar boei was een belangrijke tactiek.  Zo gauw een boei positief geïdentificeerd was betekende het dat het gegiste bestek een waar bestek werd. Mijn uitgangspunt was: Boei niet verkend, dan ben ik verdwaald!

 De route van 1980

De route van 1980

De trajecten:

1.  Harlingen – Vlieland.
2.  Vlieland – Lauwersoog / Oostmahorn.
3. Oostmahorn – Groningen – Delfzijl.
4. Delfzijl – Emden – Aurich.
5. Aurich  via het Ems-Jadekanaal naar Wilhelmshaven.
6. Wilhelmshaven – Jade – Kaiserbalje – Weser – Bremerhaven
7. Bremerhaven – Geeste – Hadelnerkanaal – Otterndorf.
8. Otterndorf – Kielerkanaal – Holtenau .
9. Holtenau – Horuphavn (Denemarken)
10. Horuphavn – Sonderborg – Dyvig (Mjels Vig)
11. Dyvig – Kolding
Billund (Legoland)
12. Kolding – Korshavn
13. Korshavn – Nyborg
14. Nyborg – Rudkøbing
15. Rudkøbing – Bagenkop
16. Bagenkop – Holtenau
17. Holtenau – Kielerkanaal – Otterndorf
18. Otterndorf – Helgoland
19. Helgoland – Norderney
20. Norderney – Borkum
21. Borkum – Delfzijl – Groningen
22. Groningen – Oostmahorn
23. Oostmahorn – Leeuwarden – Harlingen

Dit artikel is gepubliceerd in categorie 1980 - Funen DK.