Otterndorf – Spiekeroog

Vertrek: Ma 9 aug 1982 07:00
Aankomst: Ma 9 aug 1982 12:35
Afstand: 30 mijl

Maandag 9 augustus vertrekken we met een zwakke wind uit Otterndorf en hopen dat we de Elbe 1 op tijd halen. Als we echter bij de Elbe 13 zijn en al een korte tijd in W/NW richting gevaren hebben, schatten we dat de wind wel 5Bf waait en dat vinden we toch wel een beetje veel. Bovendien zijn we wel laat wat de stroom betreft. We besluiten terug te gaan naar Cuxhaven en daar een volgende dag af te wachten. Hoewel de stroom nu stevig tegen hebben, gaat de terugweg veel beter nu we met ruime wind varen. Het is jammer dat we de groene tonnen die we zojuist gepasseerd zijn opnieuw in het logboek moeten noteren. Om half een liggen we in een box in de jachthaven van Cuxhaven en we zijn tevreden over het besluit om terug te gaan.

Tocht:            Cuxhaven – Spiekeroog

Vertrek :       Di  10 aug 1982 06:35
Aankomst :  Di 10 aug 1982 19:15
Afstand:      30 mijl

Dinsdag 10 augustus
ondernemen we een nieuwe poging om dichter bij huis te komen. In de weerberichten wordt wind van 4-5Bf verwacht uit zuid/zuidwestelijke richtingen, in de komende nacht afnemend naar W 4.  We kunnen het eerste stuk op de Elbe heel goed zeilen, maar na de bocht bij de groene 15 wordt het hoog aan de wind zeilen en kunnen de hoogte niet helemaal meer halen. We varen in de vaargeul tot we Feuerschiff Elbe 1 voorbij zijn en daarna maken we een slag naar het zuiden. Vanaf de Nordergründe ton halen we het net heel hoog aan de wind en dat gaat zo door tot we de Jade en de Weser zijn overgestoken.

Zeilend op de Elbe

Met de Cetus Minor hadden we afgesproken dat we tegen de avond een haven op zouden zoeken. Als we opnieuw de hoogte niet kunnen halen we weer moeten kruisen terwijl het toch wel hard waait, besluiten we te stoppen. Hoewel er een voorkeur is voor Langeoog lijkt het te ver om dat nog bij licht te kunnen halen. Bovendien hebben de kinderen er ook wel genoeg van. Daarom gaan we bakboord uit naar de haven van Spiekeroog.  Twee boten die gelijk met ons zijn vertrokken uit Cuxhaven, hebben onze marifoon discussie gehoord en hoewel ze toch al wat verder zijn, besluiten ze terug te keren en ook naar Spiekeroog te gaan. De marifoon conversatie van die twee blijft jarenlang een reden om “hallo Janco, hallo Janco…hier Henco hier Henco” te roepen als wij Ad en Patricia ontmoeten.  De twee grotere jachten hebben de uiterton net iets eerder te pakken dan wij en varen dus voor ons aan naar de jachthaven.  Een van de twee blijkt de Lavica van orthodontist Steutel uit Leeuwarden te zijn, iemand die Monique maar al te goed kent.

Traject_Cuxhaven-Spiekeroog

Nordsee Wetterbericht van Norddeich Radio:

9 augustus: Wettermeldungen Helgoland: NW 4, 50km, 1016 mbar, 18 gr C Vorhersage: Deutsche Bucht: NW/W 4 etwas ruckdrehend, Aussichten SW/W 4

10 augustus: Wettermeldungen Helgoland: S/SW 4, 30km, 1015 mbar, 16 gr C Vorhersage: Deutsche Bucht: SW/S 4-5 Westdrehend, Aussichten W 4 langsam ruckdrehend

Dit artikel is gepubliceerd in categorie 1982 - Noorwegen.