Gotland (Zw) – Dk – NL

23 juni 1992 Lickershamn (Gotland) – Byxelkrok (Öland)
Even proberen of we over beide boegen kunnen zeilen

Even proberen of we over beide boegen kunnen zeilen

De afstand van Lickershamn naar Byxelkrok is 58 zm. We vertrekken met een N/NO wind van 3 a 4 Bf, een perfecte wind voor de halfwinder dus. Na een uur breekt de val en moeten we de halfwinder uit het water opvissen. Gelukkig geen scheuren of andere problemen. Hier blijft het niet bij, want  na een gijp willen we de fok te loevert zetten en raakt de schoot los die we kwijt raken omdat de schoot zinkt. Gelukkig hebben we een reserve schoot en is het probleem snel verholpen. We varen bijna 13 uur over de afstand van 58 zm en het is dus geen hoog gemiddelde.


24 juni 1992  Byxelkrok (Öland) – Mönsterås

Een mooie zeildag met achterlijke wind. We overbruggen de 30 zm in minder dan 5 uur, een mooi gemiddelde dus.

Monsteras

Monsteras

In de toegangsgeul naar Mönsterås raken we een steen. Omdat er twee gevarengebieden vlak bij elkaar door cardinale boeien zijn omringd hebben we de situatie niet goed door en passeren aan de verkeerde kant van een van de boeien.  We vinden een aanlegsteigertje langs de kant waar vrij mag worden aangelegd. Daar brengen we de nacht door.


25 juni 1992 Mönsterås – Kristianopel

Fantastische zeildag, goede gemiddelde snelheid.  afstand 55zm, vaartijd 10:10 uur


26 juni 1992  Kristianopel – Göholm
Naar Karlskrona

Naar Karlskrona

Vanuit Kristianopel varen we eerst naar Karlskrona waar we eigenlijk geen goed plekje kunnen vinden. We vertrekken om 16:00 uur weer nadat we boodschappen hebben gedaan. We varen hierna nog 5 uur door en maken vast in het haventje van Göholm.


27 juni 1992  Göholm – Kivik

Deze dag hebben we te maken met een aanvankelijk zwakke wind van 11 knopen die in de loop van de dag aantrekt tot 16 knopen in het midden van de middag, later afnemend tot 14 knopen in de avond. We varen deze dag gedurende 12 uur een afstand van 50 zm. Het traject gaat vanaf Göholm dicht langs het eilandje Hanö naar het kleine kustplaatsje  Kivik, ca. 11 mijl ten noorden van Sandhammaren, de uiterste zuidoostpunt van Zweden.


28 – 29 juni 1992  Kivik – Hellerup (Denemarken)
De halfwinder in de slurf rond het stag gedraaid

De halfwinder in de slurf rond het stag gedraaid

Op 28 juni leggen we de 47 mijlen naar Ystad af en de volgende dag varen we door naar Hellerup een jachthaven iets ten noorden van Kopenhagen. Tijdens de reis hebben we opnieuw problemen met de val van de halfwinder. Als we het zeil willen laten zakken, omdat de wind te sterk wordt en de golven hoger worden, lukt dit niet omdat de buitenmantel van de val is doorgeschavield. Het zeil zakt een paar meter en dan is de buitenmantel binnen in de mast zover opgestroopt dat het niet verder wil. We draaien de halfwinder die wel in de slurf zit rond het voorstag maar alleen het onderste gedeelte kunnen we vastzetten.

Rustig varend met de kop in de wind ga ik naar boven in de geimproviseerde bootmansstoel en maak  de val los.

In de mast

In de mast

De halfwinder laat ik zakken met behulp van een extra lijn die ik mee naar boven heb genomen.  De kapotte val bind ik vast boven in de mast. Nu ook de reserve val niet meer te gebruiken is moet er iets extra’s worden gedaan. Opnieuw ga ik omhoog met de eerste doorgeschavielde val die hoewel iets korter, nog wel lang genoeg is. Met de nodige moeite lukt het om deze val, al varend, weer in de mast te krijgen  en zo kunnen we weer een voorzeil hijsen.

We hebben het weer geklaard, maar van het geslinger boven in de mast houd ik dagenlang spierpijn in mijn bovenbenen en een pijnlijke ribbenkast.
We hebben deze reis dusdanig veel problemen met schavielen van vallen dat er boven in de mast iets aan de hand moet zijn. Een punt van aandacht tijdens de winterstalling.


30 juni 1992 – 3 juli 1992  Hellerup – Gillileje – Løgstør- Struer – Hvide Sande

We varen van Hellerup naar Gillileje, een haventje aan de noordkust van Sjaelland, een afstand van 29 zm.  Het waait maar weinig en de helft van de 8 uren varen we op de motor. Gelukkig komt de weinige wind wel uit een ‘halfwinder’ richting. Meer dan de 29 zm zit er niet in op deze dag, omdat we Hals, aan de ingang van de Limfjord, als volgende haven hebben gepland.

De volgende morgen, op donderdag  2 juli 1992, vertrekken we ’s morgens om half zes en varen door tot vrijdag  3 juli 14:00 uur. We zijn dan Hals al lang voorbij en parkeren de boot in de haven van Løgstør, ca halverwege de Limfjord. We stoppen vroeg omdat we een probleem hebben met de navigatieappratuur, maar gelukkig kan ik het repareren.

Vrijdag 3 juli varen we ca 40 zm van Løgstør naar Struer, terwijl de volgende dag weer 70 zm wordt geklokt als we bij Thyboron de Limfjord verlaten en langs de kust van Jutland over de Noordzee naar Hvide Sande varen.


5 juli 1992 – 8 juli 1992  Hvide Sande – Vlieland – Makkum

Zondag 5 juli om 6:00 uur zetten we koers naar Vlieland. De barometer staat met 1018 mBar mooi hoog en de wind komt uit het Oosten. De halfwinder hangt de hele dag voor de boeg en pas om 5 uur ’s middags halen we hem neer omdat de wind wat afzwakt.

We zeilen op de Genua1 en het grootzeil door maar al gauw moet de motor het overnemen en dat duurt tot maandagmorgen 4:00 uur. Halverwege de dag trekt de wind aan tot 5Bf en bereikt de 6Bf  in de loop van de avond. Om 21:00 uur maandagavond zijn we de TE route over en met meer dan voldoende wind bereiken we om kwart voor twaalf in de nacht  de haven van Vlieland.

De dinsdag blijven we hier omdat het nog steeds behoorlijk stevig waait, maar woensdag 8 juli leggen we het laatste stuk af naar onze ligplaats bij Loes en Willem Bloemsma in Makkum.

We hebben deze reis precies 1630 zm afgelegd die iets meer dan een maand duurde, van 6 juni tot en met 8 juli

Dit artikel is gepubliceerd in categorie 1992 - Stockholm.