Stockholm – Gotland

20  – 22 juni 1992  Rastaholm – Lickersham (Gotland)

Nadat we ‘een dagje Stockholm’ hebben gedaan draaien we de boeg weer zuidwaarts en beginnen we aan de terugweg. Eigenlijk hebben we in Stockholm alleen een paar major toeristenattracties gezien en daarmee zijn we meer dan tevreden. We hebben veel meer zin in zeilen dan nog meer stad.

Sodertalje

Nadat we in Södertälje boodschappen hebben gedaan en weer willen wegvaren komt de motor niet op toeren en slaat uiteindelijk af. Het hoort of er een brandstof probleem is. Ik ga na wat er aan de hand kan zijn. Het blijkt dat de ingang van het groffilter verstopt zit met iets, ik kan niet herleiden wat het is. Nadat het euvel verholpen is kunnen we vertrekken.

Fifang

Fifång

Via de betonning varen we naar het eiland Fifång waar we in de noordelijke natuurhaven eerst ankeren en later met een lange landvast aan de rotsen vastmaken. Het is de eerste keer dat we in een omgeving komen waar we het wagen om zo dicht bij een rotsige kant komen en we verkennen de plek waar we later aan de rotsen vastmaken, met de bijboot om er voor te zorgen dat we de harde bodem niet met de kiel  raken. Het is een schitterende omgeving en we genieten ervan met volle teugen.

Op zondag de 21e juni vertrekken we weer met als bestemming Lickershamn op Gotland. Met een W/SW wind van ruim 5 Bf starten we met goed zeilweer maar er komen regelmatig behoorlijk zware buien over. Later zwakt de wind af en helaas moet de motor ons de laatste 4 uur helpen want we willen met licht bij Lickershamn aankomen. Al;s we ’s avonds om kwart voor tien aankomen is er nog meer dan voldoende licht. Over de afstand van 70 zm doen we twaalf en half uur en de gemiddelde snelheid komt hiermee  op 5,6 mijl.

De Rauka's bij Lickershamn

De ‘Jungfrau Rauka’, op korte afstand van de haven.

We blijven een dagje in Lickershamn en bezoeken de Rauka’s in de buurt van de haven. Een Rauka is een steenkolom die na verwering van het omliggende kalk is blijven staan en komt overal op Gotland voor.

Dit artikel is gepubliceerd in categorie 1992 - Stockholm.