Dokkum- Peterhead

Vertrek: ma 2 juni 1997 09:00
Aankomst: za 6 juni 1997 06:45
Afstand: 436 mijl van totaal 1805

Grootse plannen dit jaar: we willen naar de oostkust van IJsland. We hebben 5 weken vakantie en willen al in de eerste week van juni vertrekken. Voor deze reis hebben we een windmolen en een windvaan stuurinrichting aangeschaft. Omdat aanschaffen sneller is gedaan dan aanbouwen kost het de nodige moeite om alles voor elkaar te krijgen. Op het werk is het ook drukker als ik graag wil en we hebben dan ook nog geen mijl gevaren als de vakantie al begint. Voor de windmolen heb ik het laatste weekend voor vertrek nog een paal op het achterdek gemonteerd en voor zover ik na kan gaan is alles klaar voor de tocht.

We varen maandag 2 juni 1997 rechtstreeks vanuit de winterberging in Dokkum richting Lauwersoog. Bij de sluis van Dokkumer Nieuwe Zijlen roep ik de brugwachter op, maar zonder dat ik een antwoord krijg gaat de sluis open en worden we geschut. Tussen de sluis en het Lauwersmeer lopen we ter hoogte van de DD4 aan de grond. Voor zover we kunnen zien varen we tussen de tonnen. Ondanks veel motor geweld komen we niet los en we zijn erg blij dat een passerende boot ons een lijn toegooit. Met twee motoren lukt het om weer los te komen en varen we naar de sluis van Lauwersoog. Bij de sluis krijg ik pas na een aantal pogingen om de sluiswachter op te roepen de volgende response: ‘Ik hoor dat iemand me oproept, maar het is onverstaanbaar’. We weten dan dat de marifoon, waar door de leverancier tijdens de winter ATIS in gebouwd is, niet goed werkt. In de jachthaven van Lauwersoog gaan we naar Radio Holland, maar de monteur is pas de volgende morgen weer aanwezig.

De Shipmate RS8000

De Shipmate RS8000

Dinsdag 3 juni zit ik al erg vroeg op de stoep bij Radio Holland. De monteur heeft die dag geen tijd want hij moet naar Schiermonnikoog en weet niet of hij ’s avonds al weer terug is. Dan bel ik Bosma in Leeuwarden, waar ik een tweedehandse marifoon in de etalage had gezien. De marifoon is echter al verkocht, maar Bosma raadt me aan om Dolstra in Bergum te bellen. Daar kan ik ’s middags terecht en met openbaar vervoer reis ik af naar Bergum waar een slechte soldering van het ATIS printje wordt geconstateerd. Vier uur later ben ik weer terug in Lauwersoog, nadat ik de 35 km tussen beide plaatsen deels met de bus, deels te voet en deels liftend heb afgelegd. Eigenlijk nog vlot, want geheel met openbaar vervoer had nog meer tijd gekost.
Het lukt nog net om voor 20:00 uur door de sluis te komen en wachten dan in de vissershaven tot HW om 22:00 uur. Nadat we een paar minuten voor middernacht de aanloopboei van het Westgat zijn gepasseerd zetten we koers 325 juist ten noorden van de Orkneys. Om het scheidingsstelsel loodrecht over te steken, moeten we de koers 15 graden noordelijker leggen. We varen hoog aan de wind, het waait maar 10 knopen en het gaat niet erg hard. De nieuwe windvaan stuurt de boot heel goed en we kunnen achterover leunen.

Woensdag 4 juni om 8:00 uur zijn we over het tweede scheidingsstelsel en om 24:00 hebben we ruim 96 mijl op de teller, slechts 3,6 mijl per uur. De wind is dan ook helemaal weg en de motor loopt dan ook al een viertal uurtjes.

De windvaan stuurt

De windvaan stuurt

Donderdag 5 juni begint de wind uit het oosten aan te trekken en om 10:00 kan de motor uit. We varen overdag met de halfwinder.

Vrijdagmorgen 6 juni om 01:00 als de wind verder aantrekt tot rond de 20 knopen vervangen we de genua uur voor de High aspect. Tijdens het wisselen ontdekken we dat we gezelschap hebben van dolfijnen.

Om 04:00 passeren we het Clyde Oilfield op 56° 27’.6 Noord en 2° 17’.0 Oost. De weerberichten van 13:00 kondigen een diepe depressie aan ten westen van Engeland en we verleggen de koers voor de zekerheid naar Peterhead aan de Schotse kust.

’s Avonds om 22:00 uur beginnen we de effecten van de komende depressie te merken. De wind trekt regelmatig aan tot boven de 25 knopen. We zijn inmiddels de 0 meridiaan gepasseerd en zijn nog een 45 mijl verwijderd van Peterhead.

Zaterdag 7 juni om kwart voor 7 ’s morgens lopen we de marina van Peterhead binnen en we zijn blij dat we er zijn want de meter registreert regelmatig windsnelheden tot 35 knopen. De barometer is in de laatste 24 uur 10 hPa gedaald. We hebben dan 426 mijl gevaren in 81 uur, dus gemiddeld 5,26 knopen. In totaal hebben we 17 uur op de motor gevaren, waarvan zo’n 15 uur aan het begin van de reis.

De oversteek van de Noordzee, van Lauwersoog naar Peterhead

De oversteek van de Noordzee, van Lauwersoog naar Peterhead

Dit artikel is gepubliceerd in categorie 1997 - Faeroer.