Pierowall – Kirkwall

Di 19 juli 2005

Tocht: Pierowall Orkneys – Kirkwall Orkneys
Vertrek: di 19 juli 2005 7:45
Aankomst: di 19 juli 2005 13:45
Afstand: 29 mijl


We vertrekken ’s morgens redelijk vroeg uit Pierowall om zo veel mogelijk van de stroom te kunnen profiteren. Hiervoor gebruiken we een tabel die we van de havenmeester kregen en waarin precies is aangegeven wanneer we waar we moeten zijn. Het weer is niet slecht, maar het eerste stuk is er weinig wind, zodat de motor eerst even mee moet helpen. We varen vanaf Pierowall in een rechte lijn naar Red Head, door de Calf Sound en de Eday Sound naar de westkant van Shapinsay. We ronden eigenlijk een beetje te laat de zuidpunt van Shapinsay maar de stroom helpt ons nog lekker mee in de Shapinsay Sound en zo kunnen al spoedig tussen Thieves Holm en Car Ness de Kirkwall Bay invaren. Het is daar maar een meter of vier diep en we zijn dan ook best alert of het wel goed gaat.

Het is al weer een paar jaar geleden dat we in Kirkwall waren en midden in de stad lagen. Nu is er een nieuwe marina en aan de hand van de indeling hebben we al een plekje uitgekozen, terwijl we nog onderweg waren. Het geheel van drijvende steigers was echter naar een andere hoek van de haven verplaatst en men werkte aan de uitbreiding van de breakwaters om de golfslag in de marina te verbeteren. We hebben de landvasten nauwelijks vast of de havenmeester is er al. Hij vertelt dat hij ons had aan zien komen en prijst de mooie lijn van de boot en is erg benieuwd welk ontwerp het is en wie de bouwer is. Nadat we hem uitgebreid van alles hebben laten zien krijgen we een ‘big’ compliment. Als zelfbouwer doet je dat best wel goed. We krijgen ook nog te horen dat het aantal jachten dat Kirkwall aandoet sinds de nieuwe marina in gebruik is genomen enorm is gegroeid.

We blijven 4 dagen in Kirkwall. We wassen een enorme berg kleding in een professionele ‘Coin operated lawndrette’, fantastisch als er veel gewassen moet worden. We bezichtigen St Magnus Cathedral, we gaan naar Highland Parks om te zien hoe whisky wordt gemaakt. Ondertussen blaast de wind stevig en komt er menige regenbui voorbij. Wat verder noordelijk trekt de ene depressie na de andere voorbij. We hebben de kuiptent dan ook continue staan. Het plan om nog naar Stromness te gaan laten we varen omdat we dan aan de westkant nog rond ‘Mainland’ moeten varen, terwijl we tijdens de reis naar het vaste land de gierende stroom door Pentland Firth te vriend moeten houden. Met de heersende wind en het weer hebben we daar geen zin aan. Als we tijdens een babbeltje op de steiger met de havenmeester de haventjes van Wick en die aan de zuidzijde van Moray Firth noemen als volgende bestemming, geeft hij aan dat we Toch ook Lybster in onze overwegingen moeten betrekken gaan. Als ik dat haventje in onze almanakken opzoek blijkt dat helemaal niet te kunnen omdat het er te ondiep is. Maar tijdens een volgend praatje laat de havenmeester mij een lokale almanak zien waaruit blijkt dat het toch wel zou kunnen. Tegen betaling belooft hij mij de volgende morgen voor negen uur een exemplaar te bezorgen.

Dit artikel is gepubliceerd in categorie Faeroer - NL.