Kvenvaer – Brekstad

Aankomst:    Ma 16 mei 2005 15:30
Vertrek:        Ma 16 mei 2005 07:30
Afstand:      35mijl

 
 

Pinkstermaandag staat Brekstad op Ørland aan de Trondheimsleia als enige mogelijkheid op ons lijstje van bestemmingen. We kiezen voor absolute zekerheid als het gaat om het verkrijgen van cash. We vinden het onplezierig dat we Kvenvaer moeten verlaten zonder de gevraagde Nkr 50 achter te kunnen laten. Men komt geen havengeld innen maar verwacht dat je het geld in een envelopje in een bus deponeert, maar waar niet is verliest de keizer zijn recht. We volgen die dag een route langs de noordkust van Hitra. Een brug van 16 meter riskeren we niet en daarom volgen we een alternatieve route. We varen tussen Hjertöya en Dolmöya door en zigzaggen tussen allerlei rotseilandjes door. Af en toe is het spannend maar opnieuw helpt de kaartplotter ons met het vinden van de juiste route.

Tussen de eilandjes staat weinig wind, maar als we de Fröyafjord bereikt hebben kunnen we goed zeilen. We besluiten op open zee te blijven om meer wind te houden. Boven het vaste land hangen zware buien en wij krijgen er af en toe een staartje van mee. Zoals we al vaker hebben meegemaakt komen we in Brekstad aan in een enorme plensbui. Kwam dat ons al niet bekend voor, de hele dag droog en dan aanleggen in een regenbui?

Op de steiger komt een vriendelijke Noor ons helpen met het aanleggen. Hij stelt zich later voor als Oela (zo versta ik het) en komt als ik met de kuiptent bezig ben vragen of hij ons nog ergens mee kan helpen. Mijn tekort aan cash blijkt geen enkel probleem en terloops worden we uitgenodigd voor koffie bij hen aan boord.

 De dieselpomp en het voorraadvat dat op Pinkstermaandag voor ons wordt gevuld

De dieselpomp en het voorraadvat dat op Pinkstermaandag voor ons wordt gevuld

Wij accepteren het aanbod maar willen eerst eten. Tijdens het eten komt Ola me waarschuwen dat de pompbediende op het punt staat naar huis te gaan. Omdat het de volgende dag 17 mei is lijkt het ons zinvol even snel te reageren. Als we bij de pomp komen blijkt dat de reddingboot vrijwel de hele dieselolievoorraad uit de tank op de wal heeft overgeheveld en is de pompbediende bang dat ik meer water dan olie zal krijgen. Als ik voorstel om dan maar naar de dieselpomp aan de straat te gaan wordt daar heel anders over gedacht door de pompbediende en Ola. De dieselolie aan de straat is niet ‘avgiftsfri’ en is dus voor het bootjesvolk veel te duur. Er wordt gebeld met de eigenaar van de pomp en binnen een kwartier staat er een Shell tankauto voor om te vullen. En dat op pinkstermaandag! In de tussentijd word ik door de pompbediende in zijn auto even naar de ‘minibank’ gebracht zodat ik de dieselolie ook nog eens cash kan betalen. Omdat de reddingboot na terugkomst nog steeds op de tankplek ligt wordt de tank met behulp van de jerrycan volgegooid. Ook Ola gebruikt de jerrycan om zijn tank nog even vol te gooien.

 Winterse buien!

Winterse buien!

’s Avonds halen we bij Ola en Gunn een drankje. Dit stel is al op veel plaatsen geweest: de Carieb, de Middellandse zee, Spitsbergen, Schotland, de Shetlands, de Faroer, Fair Isle en natuurlijk de hele Noorse kust. We krijgen van hen veel informatie over Spitsbergen. Ze waarschuwen dat we beter van tevoren een ‘goedkope’ SAR verzekering kunnen afsluiten bij een Franse maatschappij waarvoor ze ons van informatie voorzien. Als je zeiltochten op Spitsbergen wilt maken eist de Sysselman dat je verzekerd bent voor het geval dat er kosten moeten worden gemaakt als je ‘weg’ bent en er gezocht moet worden m.b.v. heli’s. Op Spitsbergen zelf kun je ook een verzekering afsluiten maar dan ben je erg duur uit. Ze vertellen ons over hun eigen reis en maken ons duidelijk dat we eigenlijk veel te vroeg zijn voor Spitsbergen. Eind juli is ideaal, maar ieder jaar is anders. Tromso weerdienst kan ons informatie verschaffen.

17 mei Nationale feestdag in Brekstad Met Ola en Gunn Bergslien brengen we de dag door in het stadje en bekijken de optochten en klederdrachten. De kostuums zijn prachtig en Gunn vertelt ons dat het klederdrachten zijn waaraan je kunt zien waar de drager of draagster oorspronkelijk vandaan komt. We maken met Ola en Gunn niet gebonden afspraken voor de terugreis.

 

Route Kvenvaer-Brekstad

 

Dit artikel is gepubliceerd in categorie Bergen - Lofoten.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.