Helgoland – Thyboron

VerslagKaartWeer

Tocht:          Helgoland – Thyboron

Vertrek:        Vr 29 april 2005  06:10
Aankomst:    Za 30 april 2005  16:50
Afstand:                 184 mijl

Het is om 6 uur ‘s morgens bewolkt als we van Helgoland vertrekken met Thyboron als bestemming. Het waait niet erg hard, en de wind zit nog steeds in het zuidoosten. Het is een lange ruk naar het noorden en tijdens het varen probeer ik aandacht te besteden aan het toilet. De pomp lekt en maakt de omgeving nat. De pogingen zijn echter weinig succes­vol en de pomp blijft water lekken tijdens gebruik.

Eigenlijk voor het eerst maken we gebruik van de Nasa communicatieontvanger om weerberichten te ontvangen. We ontvangen RTTY berichten van Pinneberg en ook een tweetal weerkaarten. De weerkaarten zijn echter verre van ‘schoon’, veel ruis dus. Dat is weinig bemoedigend. Alles is immers aangesloten volgens de aanwijzingen.

Om een uur of 5 ‘s middags wordt het zicht slechter want er komt mist opzetten. Het waait zo weinig dat we de motor bijzetten. Niet veel later is het zicht zover gereduceerd dat we de radar bij moeten zetten.  Zo lang de motor bij staat hoef ik me over de toestand van de accu’s geen zorgen maken.

 

 Mist en minder zicht!

Mist en minder zicht!

ls we rond middernacht rond Horns Rev bij Esbjerg moeten, vraag ik me af of we niet meer westelijk moeten gaan varen. We hebben van dit stuk Noordzee geen gedetailleerde papieren kaarten en varen puur op het ‘Nordsee2’ pakket met WinGPS4. Stel je eens voor dat de boei, waar we dicht langs varen, een eindje verplaatst is… Ook liggen in de buurt nog een aantal ODAS boeien.

We varen voorlopig toch maar even dezelfde koers en verwachten de boeien wel op de radar te zien. Dit blijkt geen enkel probleem en rond één uur varen we tussen de twee boeien door, die overigens wel een mijl van elkaar staan. Waar maken we ons eigenlijk druk over, we hebben alles immers perfect voor elkaar.

Hierna beginnen we aan de laatste 70 mijl naar Thyboron. Het hele stuk motoren we met zo´n 5 knopen per uur. De volgende morgen om een uur of 11 is de mist zover opgetrokken dat we weer zonder radar kunnen varen. Ondanks het genot van de radar is het toch steeds weer plezierig als er weer een behoorlijk zicht rondom is. Rond half 5 ´s middags maken we vast in Thyboron, achter de loods in het noordelijke deel van de vissershaven. Er ligt één Deens jacht langs de kant. Er is geen havenmeester te bekennen en de toiletten en de douches zitten op slot. Ook kunnen we geen water innemen, terwijl diesel ook al niet kan worden ingeslagen, zoals we vorig jaar hebben ondervonden. De VVV dat ook in hetzelfde gebouw gehuisvest is, is pas half juni weer bemensd. Het is ons duidelijk: we worden nog lang niet verwacht. Dat houden we ook maar aan als we ergens een aankondiging lezen dat we het havengeld van 100 Dkr in een enveloppe in een brievenbus kunnen deponeren….. We prijzen ons gelukkig dat we een opvouwbare jerrycan hebben. Hiermee haal ik maar water uit een kraan bij de wasbak in een niet nader te omschrijven gebouwtje.

´s Avonds maken we het ons gemakkelijk en eten we patat met vis in de havenkiosk. In de andere kiosk kopen we een ijsje als nagerecht.

 

De route Helgoland-Thyboron

De route Helgoland-Thyboron


De eerste dag ‘diesig’, mist in de nacht en de volgende morgen en stralend weer de rest van de tweede dag.  Helaas heel weinig wind.

Dit artikel is gepubliceerd in categorie Franeker - Bergen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.