Gottskär – Kopenhagen

Vertrek:      zo 15 juli 2007 08:00
Aankomst  zo 15 juli 2007 19:50
Afstand:     GPS 61,6 zm / ST60 68,2 zm

We plannen de terugreis door de Sont en omdat we zo anders zijn terecht gekomen dan we van te voren hadden bedacht willen dit jaar Kopenhagen aandoen. We verlaten Gottskär ’s morgens vroeg en we hebben deze zondag een fantastische wind en scoren een hoog gemiddelde.

Dit is zeilen!

Aan het einde van de middag houden we het voor gezien en varen naar Hallands Väderö waar we achter het eiland een prachtig ankerplaatsje weten. We zijn niet alleen, want er liggen nog een paar jachten, maar wat wil je ook op zo’n prachtige avond.

Een prachtige avond achter het anker.

Tocht:          Hallands Väderö- Mölle
Vertrek:      ma 16 juli 2007 11:00
Aankomst  ma 16 juli 2007 15:00
Afstand:     GPS 13,4 zm / ST60 15,1 zm

In tegenstelling tot de vorige dag is er ’s maandags geen wind. We slapen uit en brunchen terwijl we aan boord blijven. We vinden het even te veel moeite om de rubberboot te voorschijn te halen. Maar dan starten we de motor toch maar en tuffen rond de punt van Kullen en maken vast in Mölle, slechts 13 mijl verder. Het is druk in de jachthaven en we liggen als vierde in een pakje, maar dat is geen beletsel om een wandeling in Molle te gaan maken. Molle is een tamelijk klein plaatsje en we zijn er redelijk snel uitgekeken.

Tocht:          Mölle – Kopenhagen
Vertrek:      di 17 juli 2007 09:00
Aankomst  di 17 juli 2007 18:00
Afstand:     GPS 41,3 zm / ST60 48,3 zm

Er staat een W/NW wind van ongeveer 12 Kn en vanuit Molle varen we  de Sont in.  Ter hoogte van Hornbaek steken we over naar Denemarken en houden de oever van Sjaelland aan.  Bij Helsingor is het even oppassen voor veerboten, maar als we daar eenmaal voorbij zijn zeilt het weer rustig.  Om ca 18:00 maken we vast in een box in de Margretheholm jachthaven in Kopenhaven.  ’s Avonds krijgen we een uitnodiging van buren een paar boxen verder om een drankje te komen drinken. Ze varen in een Trintella 38 met middenkuip. Een mooie boot die door de eigenaar erg goed wordt onderhouden.

Woensdag de 18e juli gaan we Kopenhagen in. We hebben wat boodschappen nodig en ik ga eerst alleen. Margaretheholm jachthaven ligt op het noordelijke puntje van Amager in industriegebied. Ik moet  zo’n 5  km lopen voordat ik in de bewoonde wereld kom waar winkels zijn en ik vers brood  kan kopen.  Op de terugreis ontdek ik een pontje waarmee we de binnenhaven kunnen oversteken naar Amalienborg en daarmee de wandeling de helft bekorten.  Na het ontbijt lopen we naar dit pontje, steken over en vertoeven we in Amalienborg,  Kastellet en bekijken we natuurlijk ‘den lille havfrue’. Het was meer dan 35 jaar geleden dat we haar de vorige keer bezochten en zij kan zich ons niet meer herinneren. Wij zijn dan ook meer veranderd dan zij in de loop van de tijd.

Den lille havfrue

Klik hier om foto’s full screen te bekijken

Traject Gottskar-Kopenhagen

Dit artikel is gepubliceerd in categorie 2007 - Zweden.