Makkum – Helgoland

Vertrek:       Di 3 juli 2007  09:30
Aankomst:  Di 3 juli 2007 15:00
Afstand:       26,2 mijl

De tocht van Makkum naar  Vlieland gaat gepaard met veel wind en regelmatig regen. Niettegenstaande zeilt het lekker.  Nog tamelijk dicht bij Kornwerderzand hebben we de windvaan al gezet en bij Vlieland nemen we het roer pas weer over. Als we al in de Vliestroom varen en er een geweldige bui overkomt, zodat we Vlieland niet meer kunnen zien, zien we er vanaf de zee op te gaan en gaan we naar binnen. We liggen naast een Etap 32i met aardige mensen waar we heel wat ervaring mee uitwisselen.

Tocht: Vlieland – Helgoland
Vertrek:   Wo 4 juli 2007  06:55
Aankomst: Do 5 juli 2007 06:15
Afstand:  GPS  129,9  / ST60 126,0

We  zijn al een uur te laat als we vertrekken  en dat merken we heel goed in het Stortemelk.  Met een N/NW wind is het hoog aan de wind zeilen en we moeten een paar slagen maken om rond de gronden te komen, en het is al negen uur geweest voor we  oostwaarts kunnen varen, maar daarna gaat het dan ook razend snel. We zien tot de Stolzenfelz regelmatig grondsnelheden van rond de negen knopen. Langzaam zien we deze snelheid echter afnemen en rond half drie ’s middags boven de oostpunt van Ameland is het afgelopen met de meestroom. Toch gaat het met stroom tegen nog steeds erg goed. De uitstroom van het Huibertsgat en de  Wester-Eems hebben een  behoorlijke invloed op de vaarrichting en deze stroom moet worden gecompenseerd. Boven de oostpunt van Borkum gaat de nacht in en gaat de stroom weer meewerken. Om 3 uur in de nacht beginnen we aan de oversteek van de Jade en Weser en daarna verleggen we de koers naar Helgoland, want we willen immers naar Thyboron. Het laatste stuk lopen we weer als een trein en we maken ’s morgens om kwart over zes vast aan de hoofdsteiger in de jachthaven.

Nadat we op Helgoland hebben vastgemaakt, gaan we eerst een paar uurtjes slapen. Wat later op de dag maken we een wandeling in het dorpen pikken daar een terrasje. De drank is goedkoop, maar omdat we de hoeveelheid die we in Noorwegen mogen invoeren al behoorlijk hebben overschreden slaan we niets meer in. Ik heb zin om nog een rondgang op het eiland te gaan maken en Hilda blijft op de boot. Het is heel plezierig weer en ik kan dan ook mooie foto’s maken.

Het lukt me om een Jan van Gent prachtig in volle vlucht op een foto te zetten. Als ik terug kom is inmiddels ook een jacht dat in Vlieland lag binnengekomen en we maken even kennis. Ook zij willen in Noordelijke richting, maar het weerbericht ziet er allesbehalve goed uit. De wind blijft nog lang uit Noordelijke richting waaien. We kijken morgen wel verder.

Ook de volgende morgen hebben we een noordelijke wind en we blijven liggen om de volgende dag nog maar eens aan te zien. Helaas bevatten de weerberichten die we ontvangen weinig goeds. De wind blijft, ook op termijn, uit noordelijke richting waaien en is behoorlijk stevig ook. we beginnen er over te denken om toch maar naar het Kieler kanaal te koersen om dan maar via de Oostzee te varen.

Dit artikel is gepubliceerd in categorie 2007 - Zweden.