Het uitlaatspruitstuk

Gezien de ervaringen die ik met de Orion33 had, besluit ik de uitlaat van de motor te inspecteren. Het ding is van gietijzer en dus erg zwaar terwijl de bereikbaarheid allesbehalve goed is. Zoals ik al wel vaker heb geconstateerd komt “Servicebility” helemaal niet voor of staat niet op de hoogste plek op het prioriteitenlijstje van botenbouwers. Men kiest blijkbaar liever voor het oog dan voor de techneut die zich in allerlei bochten moet wringen om z’n werk te doen. Ik verbeter de bereikbaarheid van de motor en demonteer met de nodige moeite de uitlaat en de zwanenhals. Onderhoud van dit onderdeel is niet verkeerd. De zinkanode is geheel verdwenen en een aantal waterdoorgangen zijn behoorlijk dichtgeslipt. Maar van blokkade is nog geen sprake.
Wel blijkt dat de aansluiting tussen de zwanenhals en de uitlaat in aanmerking komt om iets te worden afgevlakt. De gaten voor de bevestigingsschroeven zitten niet helemaal goed en daarom passen de vlakken niet goed op elkaar, waardoor de randen behoorlijk zijn aangetast door de uitlaatgassen. De LMR ziet dit klusje wel zitten (hoewel het achteraf best lastig was) en maken de twee vlakken weer mooi. De zwanenhals past niet echt goed op de uitlaat en de twee vlakken zitten ca 3 mm tov elkaar verschoven, waardoor de aantasting is ontstaan. De gaten van de zwanenhals aanpassen is geen optie omdat ze dan te dicht tegen de rand zouden komen en de gaten van de uitlaat vol laten gieten en opnieuw boren en tappen gaat me te ver. Ik maak zelf een nieuwe pakking uit materiaal (Elring) waar binnenin metaal zit en aan beide buitenkanten een laag dat goed tegen hoge temperaturen kan. Op de vlakken zelf breng ik bovendien vloeibare pakking aan dat temperaturen kan verdragen van 1000 graden en dat zich gelukkig voelt met vocht. (Als zorgvuldigheid bij de eerste installatie was toegepast zou dit probleem niet hebben bestaan!)

(Groter? klik op de foto!) 

Na demontage, met defecte pakking

Na de reiniging

Na het vlakken op de freesbank

Dit artikel is gepubliceerd in categorie 2011 - 2012.