Onderdeks

De kajuittafel: Tijdens de reis van 2012 begon de kajuittafel steeds meer te bewegen. De voet van de tafel was op de polyester ondergrond bevestigd door er een glasmat overheen te lamineren. Een stukje multiplex dat onder de poot was bevestigd om de tafel horizontaal te kunnen opstellen op de schuine ondergrond, was in de loop van de tijd behoorlijk verrot. Daardoor  er ruimte was ontstaan tussen de tafelpoot en de ondergrond, met als gevolg dat de glasmat steeds meer losscheurde van de ondergrond.

Deze winter is de tafel verwijderd. Er is veel onderhoud gepleegd aan de tafelpoot. Onder de laag leer waarmee de poot was bekleed trof ik een behoorlijke roestlaag aan.  Er is geschuurd,  geprimerd, geverfd en opnieuw bekleed. De poot is, opnieuw met opvulling, vastgelijmd aan de vloer met Sikaflex 292i. Er is alleen een glasmat tegen de zijkant van de voet gelegd en aan de vloer vast gelamineerd. De tafel staat onbeweeglijk. Gereed voor opnieuw 30 jaar!

Heavy-Duty Coat: Een speciale epoxy coating voor het onderwater-schip of voor de binnenzijde van de romp met als resultaat een waterdampdichte, corrosiewerende en aangroeiremmende laag. De boot was  gedeeltelijk al behandeld met een epoxy coat, maar na het reinigen en schuren van de bestaande laag is een extra nieuw laagje een goed middel om de huid aan de binnenzijde van de boot er weer als nieuw uit te laten zien

De kajuit en slaapcabines: De gehele scheepshuid aan de binnenzijde ter plaatse van de slaapcabines, de kombuis, de kajuit en met name de bilgeput is gereinigd, geschuurd en afhankelijk van de toestand voorzien van een of twee lagen epoxy Heavy-Duty Coat.

De motorfundatie, gereinigd en voorzien van twee lagen epoxy Heavy-Duty coat.

De motorfundatie, gereinigd en voorzien van twee lagen epoxy Heavy-Duty coat.

 De motorruimte: Het is slim om van de gelegenheid gebruik te maken als die gelegenheid zich voordoet. De motor werd gereviseerd en de motorruimte was leeg, dus een prachtige gelegenheid om de vloer terdege te reinigen en van drie lagen Heavy-Duty Coat te voorzien. Klaar voor de komende 4000 motoruren!

 

 

 Ankerbak en zeilenberging: Omdat we toch bezig waren hebben we ook de ankerbak en zeilenberging ‘even’ geschuurd en voorzien van twee laagjes Heavy-Duty Coat. Omdat we  alles goed willen doen, hebben we de vuilwatertank verwijderd, schoongespoeld (raad eens…), aan de buitenzijde voorzien van een laag Heavy-Duty Coat en wit geverfd met een rest 2-componentenverf Ral 9010.  Het gevolgde uitgangspunt dat de tank gemakkelijk verwijderbaar moet zijn (PVC schroefkoppelingen in de aan- en afvoerleidingen) is in zo’n situatie erg waardevol. Het kan er in ieder geval weer goed tegen!

 

Dit artikel is gepubliceerd in categorie 2013.

2 Responses to Onderdeks

  1. Piet Feenstra schreef:

    Beste Henk,
    Ik lees met veel plezier je stukjes over de verbetering van de Trintella 42.
    Een goede tip vind ik vooral om een stukje van de voetrail af te halen en er een klamp of kikker op te zetten.
    Was de voetrail er weer gemakkelijk op te zetten? (bleef die na demonteren “krom “).
    Groet
    Piet Feenstra
    Meppel
    Trintella 42 “Tringus”
    P.S Ik ben nog bij je aan boord geweest in Franeker

    • henk schreef:

      Hallo Piet,

      Leuk om een reactie van je te krijgen. De voetrail bleef allesbehalve krom, ik heb alle vier delen in een mooie rechte kist naar het bedrijf kunnen versturen die de (de)anodisatie heeft verricht. Het terugplaatsen van de rail zelf is niet eens zo moeilijk, alleen even oppassen dat het geen kliederboel wordt van de kit die onder de rail zit. Wat wel een hoop moeite met zich mee brengt is het verwijderen en terugplaatsen van plafondplaten, delen van kastjes enz om de 240 moerjes onderdeks weer aan te kunnen draaien.

      Groet,

      Henk

Laat een antwoord achter aan Piet Feenstra Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.