Nieuwe motor

De revisie van de originele Volvo Penta motor in 2013 pakt wat mij betreft niet goed uit. Ook in 2014 blijft de motor roken en meer  olie verbruiken dan voor de revisie.  Hoewel eerst werd gesteld dat de motor na 120 uur  draaien in 2013 nog niet goed was ingelopen was er na ruim 400 uur draaien nog geen verbetering opgetreden. Het revisie bedrijf wil in eerste instantie niet de verantwoordelijkheid nemen die ik van hen had verwacht. Daarom besluit ik de motor te vervangen door een nieuw exemplaar.

De nieuwe motor is een Craftsman 4.42, gebaseerd op het S4L2 42 pk Mitsubishi blok. De output van de  motor (42 pk bij 3000 rpm) is dus iets hoger dan de originele Volvo Penta die bij het maximum haalbare toerental van 3000 toeren ongeveer 40pk kon leveren. De saildrive Volvo Penta 110S wordt hergebruikt maar is door een gespecialiseerd bedrijf geïnspecteerd en helemaal in orde bevonden.

De conversiebox tussen motor en saildrive

De conversiebox tussen motor en saildrive

Het hergebruik van de saildrive gaat niet zonder de nodige moeite. De motor wordt geleverd met een conversiebox voor een probleemloze koppeling van de nieuwe motor en de bestaande S110 Volvo saildrive. De vertande as van mijn saildrive blijkt langer te zijn dan normaal en past dus niet. Nadat ik de saildrive naar Drinkwaard heb gebracht, lost men het probleem op door een tweetal afstandsringen te laten maken die tussen de conversiebox en de motor worden gemonteerd en waarmee het lengteverschil teniet wordt gedaan.

Motor zijaanzicht rechts

De fundatie waar de Volvo Penta op stond moet aan de voorzijde worden aangepast omdat de carterpan van de nieuwe motor de fundatie raakt. Daarnaast moeten  twee metalen verhogingen op de fundatie worden gemonteerd omdat de motorsteunen van de nieuwe motor veel hoger zitten.


Voor de nieuwe motor waren een aantal dashboards beschikbaar, maar geen van allen pasten op de plek waar het dashboard van de vorige motor zit.  Dit dashboard is  in 2009 vernieuwd terwijl de motorinstrumenten in 2014 zijn vervangen, dus alle reden om de bestaande situatie te handhaven. Door twee verlengkabels  aan te schaffen en daar de stekers aan één van de uiteinden af te knippen is  het redelijk eenvoudig om het bestaande dashboard te handhaven.  Aanpassen van de documentatie sluit de vervanging van de motor af.

Uiteindelijk, als de nieuwe motor al is aangeschaft, lukt het me om een compromis met het revisiebedrijf te sluiten om te motor opnieuw kosteloos te reviseren. Mijn aandeel is de uit- en inbouw en het brengen en halen van de Volvo Penta. (Het revisiebedrijf is niet op de hoogte van de aanschaf van de nieuwe motor.)  De motor gaat na de tweede revisie naar  een kennis, ter vervanging van een totaal versleten oude Peugeot Indenor die identiek is aan de Volvo Penta. Omdat ik graag wil dat we vrienden blijven, stel ik als voorwaarde dat hij me het afgesproken bedrag pas mag betalen als hij er een jaar mee heeft gevaren en tevreden is.  De motor doet het prima in de andere boot, hij rookt helemaal niet meer, hoewel het olieverbruik wat hoger is dan wat ikzelf zou verwachten ( ca 1 liter per 100 uur draaien). De huidige eigenaar is erg tevreden en noemt de motor ‘onze Rolls Royce’.

 

Dit artikel is gepubliceerd in categorie 2015.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.