Overdruk in de boiler
Nadat we in 2018 met een gebarsten waterslang werden geconfronteerd bleek bij nadere inspectie deze winter dat het overdrukventiel van de boiler niet meer als overdruk en ook niet meer als terugslagklep werkte. Ik neem aan dat daarom water van 90 graden in de aanvoerslang terecht moet zijn gekomen gekomen en dat, als gevolg daarvan, de slang is gebarsten.
Het nieuwe overdrukventiel dat de watersportwinkel voor me had besteld bleek niet de juiste te zijn, en de winkel is niet meer. Daarom heb ik de 8 atm inlaatcombinatie die al eerder was ingebouwd vervangen door een 6 atm exemplaar en de slang naar de boiler vervangen door een metalen slang, zoals thuis aan de warmwaterkraan. En nu maar afwachten.
Navigatieverlichting
De Trintella kent 2 soorten navigatie verlichting: een driekleuren toplicht dat tijdens het zeilen wordt gebruikt en daarnaast, wat wij noemen ‘de motor navigatie verlichting’. Aan bak- en stuurboord zijde van de preekstoel een 25W lantaarn, en verder een stoomlicht lantaarn van 10W in de mast en een 10W lantaarn op de spiegel, dus tezamen 70W. Omdat minimaal energieverbruik boven in het vaandel staat en omdat de sockets van de preekstoel lantaarns er wat minder goed uit gaan zien heb ik twee nieuwe sockets en vier led vervangingslampen aangeschaft. De leds geven resp rood, groen en koud wit licht en verbruiken 3,6W per stuk, dus totaal 14,5W. Dus ook als we bij uitval van het 3-kleurenlicht de andere verlichting moeten gebruiken blijven de accu’s langer op peil!