Veiligheid

ReddingvlotEpirb

Het Avon reddingvlot was getest in 2008.  Nadat het vlot 4 jaren tijdens het zeilen onder het kameelzadel had meegevaren en ’s winters thuis op zolder was opgeslagen vond ik het nodig om het vlot te laten testen. De beste aanbieding voor mij kwam van Nautische Unie in Farmsum bij Delfzijl. Ik mocht tijdens de keuring aanwezig zijn en daardoor kon ik het vlot ook eens bekijken in opgeblazen toestand.

 

Reddingsvlot in opgeblazen toestand bij Nautische Unie

Reddingsvlot in opgeblazen toestand bij Nautische Unie

 

Met deze inventaris moet het ronddobberen toch niet te lang duren.

In de witte cilinder zit de benodigde lucht op het vlot op te blazen op zee. Voor de keuring is gewoon perslucht uit de compressor van het bedrijf gebruikt. Het vlot heeft in deze toestand 14 dagen opgeblazen gestaan.

De Epirb die we in 2005 hadden aangeschaft moet volgens de GMDSS richtlijnen na 5 jaar voorzien worden van een nieuwe batterij. De kosten voor het vervangen van zo’n batterijtje zijn nogal hoog en daarom had ik dit al een paar jaar uitgesteld. Ik heb het apparaat wel regelmatig getest, maar uit informatie weet ik dat een “oke” test niet garandeert dat het apparaat  48 uur lang blijft functioneren na een calamiteit.

In het voorjaar 2014 hebben we het apparaat daarom naar Noodbakens.nl gestuurd en is de batterij vervangen. We kunnen er weer een tijdje tegen!

Dit artikel is gepubliceerd in categorie 2014.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.