De onderhoudsgeschiedenis van de Trintella voor de aankoop in 2008 is mij onbekend. Kontakt met de vorige eigenaar, de heer Elenbaas, heeft me ook niet veel wijzer gemaakt. Hij liet het onderhoud van de boot geheel en al over aan de werf, en kon of wilde mij geen enkel detail geven.
Hoewel de verstaging er prima uitzag leek het mij toch goed om offertes te vragen voor vernieuwing. Uiteindelijk stellen verzekeringsmaatschappijen toch bepaalde vragen als er iets mocht gebeuren en tijdens ons reisje naar IJsland dit jaar willen we zekerheid. Een viertal offertes voor de vervanging van de verstaging varieerden qua hoogte van het bedrag behoorlijk. De hoogste prijsopgave was bijna twee keer zo hoog dan dan de laagste! Daarnaast verwachtte ik dat ook de Harken rolreef installatie zou moeten worden vervangen, omdat de kans dat ik het ding netjes zou kunnen demonteren na 30 jaar wel eens goed tegen zou kunnen vallen. Omdat de kosten van vernieuwing zo’n €3.500, – bleken te bedragen, heb ik het toch maar geprobeerd en wonder boven wonder verliep de demontage eigenlijk beter dan verwacht. Er brak uiteindelijk maar één bout af die ik met betrekkelijk weinig moeite kon verwijderen.
De furler zelf bestaat uit twee hoofddelen die met drie bouten (Whitworth draad) aan elkaar zitten. Eén van de drie bouten ontbrak en eigenlijk was er maar één bout die de zaak nog bij elkaar hield. De drie gaten heb ik uitgeboord en hierin metrisch draad getapt met een iets grotere diameter. Ik neem aan dat de drie nieuwe RVS bouten het geheel nu beter bij elkaar houden.
Om de profieldelen met een aluminium klem vast te klemmen aan het aluminium furlerhuis heeft Harken vier RVS bouten gebruikt waarvan bij demontage er één afbrak. De overige drie kwamen met de nodige moeite los uit de schroefgaten, maar waren omgeven met een behoorlijke dosis wit poeder als gevolg van corrosie. De gecorrodeerde gaten zijn voorzien van (Whitworth) helicoils waarna de klem weer kon worden bevestigd met de originele maat RVS bouten, deze keer voorzien van voldoende Duralac anti corrosie pasta. Hopelijk stopt deze zinkchromaat pasta de corrosie.
Alle kogelbanen van de furler zijn gereinigd en één beschadigde en daardoor ‘vierkant’ geworden torlonkogel is vervangen. Ondanks de ruime hoeveelheid locktite die was gebruikt waren de koppelstukken van de 9 profieldelen op één na toch redelijk makkelijk te verwijderen. Al met al een zeer profijtelijke revisie die me veel kosten heeft bespaard. Hoewel het een van de eerste rolreven is geweest dat Harken heeft geleverd ziet alles er na die 30 jaar nog perfect uit.
De aantrekkelijke offerte van Masten-en-zo in Sneek was voor mij de reden om daar de nieuwe verstaging te laten vervaardigen. Hoewel ik eigenlijk de originele Hasselfors spanners wilde hergebruiken heeft Marcel de Jong me overtuigd dat het verstandig was om niet alleen het 10 mm 1×19 RVS stagdraad te vervangen, maar tevens de spanners. Te vaak was het bij hen voorgevallen dat de combinatie van nieuwe terminals en oude spanners problemen veroorzaakten tijdens de montage. In die gevallen moest alsnog de spanner worden vervangen en de stag voor de tweede keer worden aangemaakt. Ikzelf heb met hulp van zoon Mark en een goede vriend de stagdraden in twee fasen verwijderd en weer aangebracht.