Webasto 5000

Deze winter zorgde de Webasto AirTop 5000 voor een behaaglijke temperatuur in de boot. Midden maart gaf de kachel er de brui aan en wilde niet meer starten. Het groene ledje op de bedieningsknop gaf 9 langzame knippers. In Webasto termen is dit een indicatie voor fout F09. Het error code lijstje vermeldde bij deze fout een defecte gloeistift.

De leverancier  van de (gebruikte bj 2007) kachel, Will Aernouts in Zundert, vertelde me dat ik niet hoefde te twijfelen. Het advies luidde: vervang de brander ook maar, want die twee gaan vaak samen.  Met deze kennis gewapend,  heb ik eerst de workshop manual afgedrukt en bestudeerd wat er gedaan moet worden om onderdelen te vervangen.

Aan het vervelendste klusje wordt echter maar weinig aandacht besteed en dat is het uit- en inbouwen in de boot. Het nadeel van het mooie plekje achteraan onder de kuip, waar ik het ding eind 2010 gemonteerd heb, wordt weer overduidelijk als ik de kachel uit de boot moet halen. Thuis heb ik de kachel gedemonteerd, de gloeistift gemeten en het defect ook zelf geconstateerd.  Verder was het ‘vlies’  van de brander ernstig vervuild en vernieuwing was geen overbodige luxe. De foto toont het vlies nadat ik al het een en ander aan aangekoekte rommel verwijderd had. Toen pas ontdekte ik ‘het vlies’.

De sterk vervuilde brander met gloeistift nadat grotere harde aangekoekte brokken al waren verwijderd

De sterk vervuilde brander nadat grotere harde aangekoekte brokken al waren verwijderd

Ik besloot het advies van Will maar  te volgen en bijna €200 armer leverde NL-post de benodigde  onderdelen twee dagen na bestelling af.

Het vervangen van de brander en gloeistift was een fluitje van een cent, maar om de stekers weer op de juiste plaats  in de control unit krijgen kostte de nodige tijd. Een beetje onzorgvuldig van mijzelf, want ik had niets opgeschreven. Nergens in het manual is aangegeven welk kabeltje in welke opening moet.  Een geruststelling: mechanische nokjes  in de controlunit en openingen in de pluggen zorgen ervoor dat de pluggen niet verkeerd kunnen worden ingestoken, maar daarvoor moest ik wel de control unit weer verwijderen om de nokjes in de openingen  te kunnen bestuderen Daarnaast lijkt het of één van de pluggen niet diep genoeg in de controlunit wil, maar het blijkt te vorm van de controlunit te zijn.

Met de nieuwe onderdelen en het feit dat in 2010 de gehele ventilatorunit is vervangen door de leverancier, ga ik ervan uit dat de kachel er weer een paar jaar tegen kan.

 

Dit artikel is gepubliceerd in categorie 2015.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.