Revisie blokken

Vrijwel alle blokken  aan boord zijn  standaard blokken met glijlagers van het type Lewmar size 2 maar daarnaast ook een paar Lewmar size 3 voor zwaardere belastingen. In de voorgaande jaren waren al een aantal blokken vervangen, waarvoor ik kon putten uit reserves aan boord.

Schijfproblemen

Schijfproblemen. Rechts de oudere uitvoering, links de nieuwere: door de grote uitholling zonder versterking  blijft hier maar een dun randje over en gaan de schijven kapot. 

Van de blokken die werden vervangen waren stukken van de schijven afgebroken als gevolg van het harder en brozer worden van het kunststof. In 2018 ontstond bovendien hetzelfde probleem aan het bovenste schijfje van één van de bakstag vioolblokken. Het blok was niet onbruikbaar, maar actie was toch wel gewenst.

Nieuw kopen is natuurlijk de simpelste oplossing, maar het zelf vernieuwen van de schijven sprak mij meer aan, maar hoe pak je zoiets aan. De blokken zelf zijn geklonken en voor vervanging van de schijven moeten de klinken worden verwijderd, maar later ook weer worden vervangen. Omdat ik problemen voorzag met het uitboren van de klink met een halfronde kop, zaagde ik de schijf van één van de kapotte blokken cilindrisch door en kon op deze manier precies nagaan hoe de constructie was: een schijf, een lagerbus en een losse klink. Een nadeel van dit destructief onderzoek leverde me ook een doormidden  gezaagd lagerbusje op. Voor dit blok moest behalve de schijf zelf ook dit busje dus worden vernieuwd.

Met een goede bescherming van het huis van de blokken en voorzichtig vijlen kon ik de bovenkant van de klink vlak vijlen zonder de blokken te beschadigen. Door een centergaatje in het midden van de klink te slaan lukte het vervolgens prima om de klink uit te boren. Hierna konden de blokken  volledig verder worden gedemonteerd. Tijdens het reinigen gebruikte ik Ranex om vliegroest te verwijderen, terwijl met de polijstschijf ‘wonderen’ kunnen worden verricht. 

Ik ontdekte later wel dat de blokken, hoewel uiterlijk identiek, in drie verschillende uitvoeringen aanwezig waren. De schijven zelf waren vervaardigd uit verschillend materiaal, terwijl in de uitholling van de oudste schijven verstevigingsrillen zaten. Hoewel de ‘oudere’ blokken vrijwel geen afgebrokkelde wangen hadden, hadden ze wel veel meer speling op de busjes dan de nieuwere schijven. De nieuwere schijven waren blijkbaar gevoeliger voor veroudering.  Verder hadden de oudere blokken geen losse klink maar vormden lageras en klink één geheel, wat betekende dat  aan twee zijden de klink moest worden weggeboord.

Het ontwerp tbv revisie

Het ontwerp tbv revisie

Op een draaibank draaide ik nieuwe schijven van POM (Delrin). De nieuwe schijven zijn aan de zijden niet meer uitgehold. Voor de groef maakte ik zelf een beiteltje door een stukje platstaf rond te slijpen. In plaats van te klinken maakte ik gebruik van 9mm RVS felsmoeren met 6mm binnendraad die van beide kanten in de as werden gestoken. Hiervoor moest het gat in het lagerasje en in de zijkanten van het blok worden opgeboord van 6 naar 9 mm. Door middel van een RVS 6mm draadeindje werden beide felsmoeren aan elkaar bevestigd. Het draadeindje werd gefixeerd met Loctite.

Een aantal van de 10 gereviseerde blokken

Een aantal van de 10 gereviseerde blokken


Voor het bakstag vioolblok waarvan alleen het bovenste schijfje moest worden vervangen draaide ik een nieuwe klink omdat ik me zelf anders wel met heel veel werk opzadelde. Met aanwijzingen van een coach op de hobbyclub is het klinken me ook goed gelukt en het ziet er nog prima uit ook. Weer een ervaring rijker.

Omdat ik toch bezig was heb ik de rest van de blokken aan boord maar eens goed gecontroleerd. Hoewel ze niet kapot waren heb ik van 3 stuks op dezelfde manier de schijven vervangen omdat ik de speling op de schijven te groot vond.


Al sinds 2008 lag een HYE blok met hondsvot  dat ik aan boord vond in een rommelbak op zolder. De aluminium zijkanten vertoonden ernstige ‘bloemkool’oxyde onder de zwarte verf?laag.   Door de opgebouwde ervaring met de Lewmar blokken besteedde ik ook een morgen aan de refit van dit blok. De aluminium zijkanten heb ik vervangen door acrylaat, terwijl de klinken op dezelfde wijze als de Lewmar blokken zijn vervangen.

Het gereviseerde HYE blok en de oude zijkanten

Het gereviseerde HYE blok en de oude zijkanten

Dit artikel is gepubliceerd in categorie 2019.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.