Kristiansand – Farsund

Zaterdag 10 juli 2010  Kristiansand

Het wordt tijd dat we gaan wassen en bovendien hebben we weer de noodzakelijke boodschappen nodig. We gaan daarom ankerop en varen naar de jachthaven van Kristiansand. Er is ’s morgens vroeg voldoende ruimte en we kunnen daarom keurig langszij de buitenkant van de steiger vastmaken. Er zijn meerdere wasmachines en droogtrommels en we kunnen dus meteen aan de slag. In de wachttijd zorgen we voor aanvulling van die zaken waarvoor we de wal op moeten, vers voedsel en geld. ’s Middags varen we weer terug naar ons ankerplaatsje en brengen daar de nacht weer door.

Zondag 11 juli 2010 Ankeren bij Kristiansand – Ankeren bij Mandal

Het regent behoorlijk en we blijven liggen tot het moment daar is dat de regen op is en de zon weer doorbreekt. We gaan weer verder naar het zuidwesten, opnieuw met een erg zwakke wind die weer pal van voren inkomt.

Gedane zaken nemen geen keer, maar we raken er steeds meer van overtuigd dat we beter een tijdje op Helgoland hadden kunnen wachten om rechtstreeks naar Noorwegen te gaan. We slagen er tot nu toe slecht in om de wind te vinden die ons goed gezind is. Ik heb een ankerplaatsje op de kaart gezocht in een baaitje bij Mandal waarvoor een drempel van 5 meter diepte ligt. Als we in de Ferøysund, tussen Ferøy en Skjernøya op zo’n 2 mijl afstand van Mandal varen, zie ik een pracht van een steigertje tegen een hoge rotswand. We varen er voorzichtig naartoe, maar als ik al op het steigertje sta blijkt het toch net te ondiep. Hoewel  de kiel nog niets raakt zien we de dieptemeter al wel 2,1 meter aangeven. We nemen geen risico en varen door naar het ankerplekje. Op de drempel van 5 meter ligt een jacht voor anker, maar ik vind het te ver van de kust en we varen door tot zo’n 50 meter onder de kust met aan de andere kant van het baaitje een stuk zandstrand. Hier laten we ons anker vallen in redelijk ondiep water na ruim 23 mijl varen. Jammer genoeg weer na ruim 5 uur op het ijzeren zeil.

Maandag 12 juli 2010 Ankeren bij Mandal – Farsund

Vanuit Mandal vertrekken we weer met de instelling: `We zien wel’ De wind komt wat weer meer uit het westen en we kunnen zeilen! We moeten wel kruisen, maar het is niet pal in de wind. Gemiddeld waait het 10 knopen met af en toe wat uitschieters. We maken een redelijk grote slag het Skagerrak in om Lindesness in één keer te kunnen ronden. Hoe dichter we Lindesness naderen hoe ruimer we kunnen varen, van kruisen is nog nauwelijks sprake en met nog één kleine slag komen we rond de kaap. Daarna is het toch nog zo’n 10 mijl varen naar Farsund.

Lindesness op afstand

Lindesness op afstand

Ondertussen kijken we uit naar een mogelijkheid om te ankeren, maar tot mijn verbazing staan op de kaart vrijwel overal ankertjes met een kruis erdoorheen, hetgeen betekent dat we niet mogen ankeren.

Op zo’n anderhalf mijl van Farsund zien we een steigertje tussen Prestøy en Urøy.  Het steigertje vinden we ook in de nieuwste ‘Ferie- og Fritidshavner”. We gaan er niet naartoe omdat er een klein bootje aanligt en we niet weten of we langszij kunnen vanwege de diepte.

Lindesness op afstand

Een prachtige zeildag!

Om kwart voor vier zijn we in Farsund, maar daar is het behoorlijk vol. Er is geen plaatsje te vinden om langszij te gaan liggen, want men ligt al drie tot vier dik en de boten zijn niet zo groot. Tegenover de haven ligt een groter jacht aan een prachtige steiger en er is voldoende ruimte om er achter aan te gaan liggen. ’s Avonds stopt er een auto en de chauffeur vraagt of we toestemming hebben om daar te liggen. Hij vertelt mij dat het de prive steiger is van het bedrijf aan de andere kant van de weg. Ik wijs hem erop dat ik geen plaatsje kan vinden in de jachthaven er tegenover, omdat het daar vol is. Op mijn vraag of er een andere boot wordt verwacht die er moet liggen, ontkent hij dat. Ook weet hij niet zo goed wat hij moet zeggen als ik hem vraag of hij nog een plekje ziet in de jachthaven. Ik beloof hem de volgende morgen toestemming te vragen bij het bedrijf. De volgende morgen zijn we echter al vroeg weer weg. Maar wie was die meneer dan eigenlijk? De directeur van het bedrijf?

De eigenaar van het andere jacht dat er al lag komt later nog even langs om zijn boot te inspecteren en ik heb met hem een lang gesprek. Hij heeft zijn jacht daar liggen ter voorbereiding van zijn vakantie. Hij heeft toestemming gevraagd en zegt dat het vriendelijke mensen zijn bij dat bedrijf. Hij wijst me nog een aantal plekjes op de kaart in de buurt van Farsund om te overnachten. Als ik ’s avonds brood ga kopen ontdek ik dat er nog veel meer ruimte is in Farsund om te liggen, maar daarvoor moet je in een noordelijker ingang naar binnen.

Dit artikel is gepubliceerd in categorie Göteborg - Bergen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.