Falkenberg – Göteborg

 

Zondag 27 juni 2010, Falkenberg – Gottskär

Ankeren bij Brokö

Ankeren bij Brokö

Het doel voor deze dag is Gottskär in de Kungsbacka fjord. In 2007 zijn we daar ook geweest en ik weet nog dat er in de buurt van de jachthaven een uitstekende ankerplaats was. We vertrekken om half negen en de wind van Bf3 komt uit W/ZW richting. Het zeilen gaat dus goed en het is opnieuw zonnig weer. Hoewel het niet hard gaat, soms is er minder dan 5 knopen wind, komen we op zeil aan. Het beoogde ankerplekje valt echter tegen, want er is minder ruimte dan ik dacht en er liggen een drietal jachten aan ankerboeien. De alternatieven die ik van te voren had bedacht vallen ook al niet mee. Het eilandje Brokö in het midden van de fjord biedt echter een prachtige plek aan de achterzijde, mooi beschut voor een ZW wind. Er liggen een aantal motorboten, waarvan het merendeel in de loop van de avond vertrekt. Een uitstekende ankerplaats, maar omdat het tamelijk ondiep is vlak voor de rotskust liggen we wel een beetje te ver van de kant.

 

Maandag 28 juni 2010, Gottskär – Göteborg

We varen naar het scherengebied van Göteborg, een omgeving waar we nog nooit gevaren hebben. Het eerste stuk gaat nog via open zee, maar later op de dag zijn we omgeven door vele rotseilandjes. Een mooie tocht waarbij we ons grotendeels houden aan de aangegeven vaarlijntjes op de Navionics kaarten.

Ankeren bij Rivö

Ankeren bij Rivö

Aan het eind van de middag beginnen we uit te zien naar een ankerplaatsje, maar we zien weinig geschikte plekken. Van te voren had ik wel een plekje uitgezocht en daar varen we maar naartoe. Eigenlijk zijn we niet zo tevreden, maar we laten het anker toch maar vallen. Al spoedig blijkt dat we tamelijk veel last hebben van passerende veerboten naar Göteborg. We laten het er bij omdat we weinig zin hebben om verder te zoeken naar iets beters.

’s Nachts laat ik eerst ieder uur en later elke twee uur de wekker aflopen om te controleren of de boot goed blijft liggen. Het ankeralarm op de GPS, dat is ingesteld op 35 meter, houdt zich rustig. Ondanks af en toe hevig geschommel komen we de nacht prima door. Ik heb echter wel besloten om de dikke gebruiksaanwijzing van de GPS een goed te gaan bestuderen, want ik vind het vervelend dat ik niet kan zien waar we het ankeralarm hebben ingeschakeld en waar de boot zich ten opzichte van dat punt bevindt. Vooralsnog vind ik het ankeralarm op de GPS van de vorige boot beter, maar dat kan veranderen.

 

De route Falkenberg – Göteborg

Gebruik de muis om in te zoomen in de kaart. Klik hier voor een grotere afbeelding.

  

 

Dit artikel is gepubliceerd in categorie Franeker - Göteborg.

2 Responses to Falkenberg – Göteborg

  1. Gustaaf schreef:

    Geef gewoon een waypoint in op de ankerplaats dan ziet u de verplaatsingen.

    Groetjes,

    Guus

  2. henk schreef:

    Beste Gustaaf: Ik ben (tot vervelens toe) iemand die van perfectie houd. Na bestudering van het dikke boek wist ik hoe ik een coördinaat kon instellen in deze GPS, waarna ik dus prima kon zien waar de boot zich bevindt tov dit coördinaat. Maar op welk coördinaat ligt het anker? Niet op het coördinaat waar je het ankeralarm indrukt. We bepalen het coördinaat nu door op MOB te drukken op het moment dat het anker naar beneden ratelt. Ik heb echter nog op geen enkel van mijn apparaten een methode kunnen ontdekken om een coördinaat in te geven waarop het ankeralarm reageert.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.