Proloog 2010

Welche Windsorte gibt es Morgen’ vraagt een Duitse zeiler mij als ik in de jachthaven van Frederikstad op een monitor het weerbericht sta te bestuderen. ‘Was meinst du mit Windsorte’ vraag ik. ‘Es gibt nur drei Sorte’ zegt hij, ‘ 1: Falsche Richtung, 2: zu stark und 3: gar kein Wind’. We lachen, maar ik heb het gevoel dat er dit jaar een hoog waarheidsgehalte in zijn uitspraak zit.

In 2008 kochten we een in 1983 gebouwde Trintella 42. De eerste eigenaar, dhr. Buys, wilde geen standaard uitvoering maar had uitgebreide wensen ten aanzien van indeling en zeileigenschappen. Het ontwerpbureau vdStad ging aan de slag en zo ontstond de zgn Trintella 42 “Large” uitvoering.

In 2009 heeft de boot een zeer uitgebreide refit ondergaan die we geheel zelf hebben uitgevoerd. We plaatsten een nieuwe Jefa stuurstand, Jefa roerlagers en een boegschroef. Het teakdek werd grondig gerestaureerd, alle vluchtluiken, romp-, kajuit- en kuipramen werden vervangen. Daarnaast werd het gehele elektrische systeem gerenoveerd en vernieuwd en werd een groot gedeelte van de apparatuur vervangen.

De boot is voorzien van een windvaanstuurinrichting, en in 2013 van een onderdekse elektrische stuurautomaat. Hoewel volkomen osmosevrij, is de boot voorzien van 5 lagen epoxy bottomcoat en drie lagen epoxy coppercoat. Verder zijn er veel cosmetische werkzaamheden verricht. Vanwege de lange rij klussen ter afronding van de refit van de Trintella 42 vertrokken we we dit jaar wat later in het seizoen. Alvorens we vertrokken zeilden we twee weken op het IJsselmeer om deze boot te leren kennen. De Lofoten, onze wensbestemming dit jaar, haalden we bij lange na niet. Dit was niet alleen te wijten aan de windrichting en de windsterkte, maar was ook het gevolg van ons uitgangspunt dat we uitsluitend wilden zeilen en zo weinig mogelijk van de motor gebruik wilden maken. Helaas heeft de motor meer uren gedraaid dan ons lief was.

Dit artikel is gepubliceerd in categorie 2010 - Noorwegen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.