Cuxhaven – Harlingen




Tocht: Cuxhaven – Harlingen

Vertrek: Vr 12 aug 2011 13:15
Aankomst: Za 13 aug 2011 20:00
Afstand: 166 mijl

De gribfiles en de weerberichten die we donderdag binnenkrijgen voor de komende 3 dagen zijn goed. Hoewel er rond 1 uur in de nacht van donderdag op vrijdag al een aantal boten vertrekken, geven wij er de voorkeur aan om pas  ’s middags om een uur of twee weg te gaan. Van de twee buurboten die tegen ons aan liggen vertrekt een nog een etmaal later, terwijl op de andere een gedeeltelijke bemanningswissel plaats vindt. Het gezin aan boord heeft de boot te leen en de dame en de kinderen gaan met de auto naar huis terwijl de eigenaar overkomt komt om de boot naar Nederland te varen. Als om 13 uur beide boten verkast zijn vertrekken we, want hoewel we nog aan de vroege kant zijn, hebben al een behoorlijk aantal boten de jachthaven van Cuxhaven verlaten. Met de motor bij en de zeilen omhoog varen we het eerste stuk van de Elbe af.  In de buurt van de groene Elbe 5 zetten we de motor af en kunnen we een aantal mijlen zeilen, maar daarna is het toch weer gedaan met de wind en moet de motor weer bij. Het probleem van de dynamo die de spanning niet goed meer regelt duikt al snel weer op, want de accu’s zijn al gauw weer vol en dan loopt de spanning te hoog op. We lossen het probleem op met constant brandende navigatieverlichting en een continue werkende Webasto verwarming. Op die manier blijft de spanning rond de 13,5 Volt hangen en blijven de accu’s heel.
Tussen  7 uur vrijdagavond en 7 uur zaterdagmorgen leggen we het stuk tussen de toegang tot de Wezer en de Jade en de  oostpunt van Ameland af, een gemiddelde van 5,8 mijl per uur.  Daarna  kunnen we de voortgang weer overlaten aan de zeilen. Als we om 14 uur bij Vlieland het Stortemelk binnenvaren staat de stroom nog naar buiten, maar we maken meer dan voldoende voortgang. Ondanks dat er boven de noordpunt van de Richel een enorme tegenstroom staat  hebben we weinig zin om naar Vlieland of Terschelling te gaan. Waar we wel naar toe gaan is ons zelf op dat moment nog niet duidelijk, maar we vervolgen de tocht door de Vliestroom en in de Blauwe Slenk. Omdat er in de Boontjes op dat moment nog te weinig water staat besluiten we maar naar Harlingen te gaan. De Noorderhaven is voor ons echter te ondiep en daarom vraag ik de Havendienst of ze een plekje in de zuiderhaven hebben. Dat is er niet en we krijgen een plekje langs een boot van de bruine vloot tussen de Spoorbrug en de Noorderbrug. Als we daar echter een uurtje liggen komt de brugwachter ons melden dat er in de Zuiderhaven voldoende plek is en we verkassen daar naartoe.

Locatie Harlingen:  Zondag, 14 augustus 2011

Ik ga zondagmorgen maar eens kijken of ik iets kan ontdekken waar de lichte waterlekkage bij de motor vandaan komt die ik heb geconstateerd. Het lijkt of  het water bij de aansluiting van het expansievat langs komt. Als ik de dop los draai staat er nog steeds een behoorlijke overdruk in het vat. Dat klopt niet en het blijkt dat de dop waardoor de onder- en overdruk moet worden geregeld niet goed meer werkt.  Wat schoonmaakazijn doet echter wonderen en al snel werkt alles weer goed. Wat er echter minder goed uitziet is de circulatiepomp van het interne watercircuit, aangedreven door de V-snaar. Ik kan de pulley zeker een halve centimeter heen en weer halen. De lagers liggen er gegarandeerd uit. Ik check nog even of hier misschien het water langs is gekomen, maar het ziet er niet naar uit. Deze ontdekking doet ons besluiten om maar rechtstreeks naar Franeker te varen, want onvoldoende koeling kan een kapotte koppakking tot gevolg hebben.

Voorlopig hebben we voldoende uitdagingen om eens goed aan de mechanica te gaan werken: Het variërende toerental, de speling op de waterpomp, de dynamo die niet regelt en de saildrive die behoorlijk veel lawaai maakt.

We vertrekken na de middag naar Franeker en leggen de boot onder de kraan bij Draaisma.

Dit artikel is gepubliceerd in categorie Zweden - NL.