Nynäshamn – Harstena

Tocht: Nynäshamn – Harstena (Lagune)

Vertrek: Za 23 juli 2011 08:00
Aankomst: Za 23 juli 2011 17:00
Afstand: 48 mijl

Er staat een oversteekje over wijd water op de planning. Eerst moeten we rond Landsort en daarna kan afhankelijk van de afstand die we willen varen een zuidwest tot zuidelijke koers worden aangehouden. We vertrekken zonder een vast doel en willen pas na Landsort bepalen waar we naartoe gaan.
Het weer is nogal anders dan wat we gewend zijn: het is zwaar bewolkt, heel erg vochtig en het zicht is beperkt. We varen de 13 mijl naar Landsort hoog aan de wind. Al tamelijk snel knapt het weer op en komt de blauwe lucht weer te voorschijn. Ik zoek een plekje op waar we kunnen ankeren en waar we ook harde wind kunnen doorstaan, want het lijkt erop dat het zondag hard zal waaien. Op het eiland Harstena is een prachtige lagune, Flisfjärden, die in alle boekwerken die we inmiddels hebben wordt genoemd. We kunnen er zowel rotsankeren als ‘svaj’ankeren, dus ideaal. De ingang is lastig want vlak voor de ingang liggen twee ondiepten en bovendien moet er tussen twee stenen worden doorgevaren die zo’n 40 meter uit elkaar liggen. Daarna moeten we nog een tweede smalle doorgang passeren die niet breder is dan 20 meter en in het midden maar drie meter diep is. Hoewel de Duitse zeiler Parczyk het in zijn beschrijving heeft over ‘Herzklopfen’ tijdens het naar binnen varen, wordt in elk van de boekwerken toch gezegd dat het ook voor diepstekende jachten prima te doen is.

De smalle doorgang: 'Herzklopfen'

Met behulp van de kaartplotter komen we ook prima in de lagune, hoewel we stapvoets varen. Het is overvol, alle plekken aan de rotsen zijn bezet en er liggen ook een behoorlijk aantal jachten voor anker. We kunnen er nog wel bij en laten het anker vallen en liggen prima. Ik laat de wekker ’s nachts wel een aantal keren aflopen om te controleren of we nog steeds op hetzelfde plekje liggen.


Harstena, Flisfjärden Zo 24 juli 2011

Als ik ’s morgens om half vijf de zaak controleer liggen we nog steeds op hetzelfde plekje, maar de wind is wel behoorlijk aangetrokken. Als ik iets later even buiten kijk zie ik dat we opeens dwars op de wind liggen en dat is vreemd. De diepte meter wijst iets minder aan dan drie meter en dat is ook vreemd. Dan zie ik plotseling dat we niet meer vastliggen en dwars op de wind wegdrijven. Ik start de motor en roep Hilda. Inmiddels is de diepte nog 1.9 meter en zitten we dus aan de grond, in dit geval geen steen gelukkig. Met de boegschroef en de motor zijn we snel weer op dieper water, maar omdat het zo vol is valt het niet mee om een geschikt plekje te vinden. We verkassen een keer of vier voordat we vastliggen en bovendien ver genoeg van andere boten verwijderd blijven tijdens het zwaaien.
De wind komt uit het zuiden en is nog behoorlijk merkbaar in de lagune. We meten regelmatig windsterktes tegen de 6Bf. OP de GPS kunnen we gelukkig heel goed in de gaten houden of we op hetzelfde plekje blijven liggen. De afstand tot de plek waar we het anker dropten blijft tijdens het zwaaien tussen de 0.017 en 0.021 Zm ( tussen 32 en 38 meter ) een beetje afhankelijk van richting en kracht van de wind.
Als de wind nog verder aantrekt en eigenlijk continue 6Bf waait lijkt het me wenselijk om nog wat meer ketting te steken. Dit levert echter een waarschuwing op van een boot die aan de rotsen ligt. Eerst begrijpen we niet helemaal wat er aan de hand is maar dan snap ik het: onze ketting loopt over de lijn van hun achteranker, die behoorlijk ver achteruit ligt. We verkassen dus nog een keer. We kunnen nog wat dieper de lagune in, want er zijn inmiddels een aantal boten vertrokken of aan de rotsen gaan liggen. We steken bijna onze volledige 50 meter ketting en liggen de rest van de dag als een blok bij een zuidenwind die een tijdlang sterkten tussen de 25 en 30 knopen op de meter toont. In de loop van de avond zakt de wind weer af tot een 4Bf en dat is toch wat aangenamer zo tijdens de nacht.

Traject Nynashamn - Harstena

Lagune Harstena

Dit artikel is gepubliceerd in categorie Ostkusten, Z-waarts.