Ornö – Grinda


Tocht: Ankerplaats Ornö – Ankerplaats Grinda

Vertrek: Ma 6 juni 2011 07:45
Aankomst: ma 6 juni 2011 16:40
Afstand: 39 mijl

Tijdens ons tweede bezoek aan Stockholm met de Orion zijn we vanuit het centrum van Stockholm via een smal vaarwater naar het zuiden gevaren. Dat zelfde tochtje willen we deze reis herhalen, maar dan in de andere richting. Op de kaart en de plotter verkennen we de tocht en er zit een erg smal en ondiep stukje in, dat ik me niet zo erg goed meer kan herinneren, maar het is net diep genoeg voor de Trintella. We hebben de wind weer mee van Ornö naar Saltsjöbaden, waar het vaarwater tussen Nacka en Ormingelandet begint. We halen de zeilen naar beneden en gaan verder op de motor. Dat het smal is blijkt wel, want op het smalste stuk moeten de grotere boten op elkaar wachten om er langs te kunnen. Het geeft ons het gevoel of we door een vaartje in Friesland varen. Het smalle gedeelte is maar kort en daarna varen we door de buitenwijken van Stockholm (Nacka) waar we de mooiste huizen op de hoge oevers zien en waar langs de kant grote motorjachten liggen. Het valt ons op dat er erg veel boten op het water zijn en voor de zekerheid kijken we nog even of het echt geen Pinkstermaandag is. We kunnen het niet zo goed verklaren, of het moest al zijn dat de Zweden drie extra dagen aan Hemelvaartsdag geknoopt hebben en er zo een korte vakantie van maken. Later komen we er toevallig achter als Hilda in haar agenda bladert en ziet dat de 6e juni een feestdag is in Zweden. Het zeilen tussen de eilandjes in Stockholm is lastig want de wind komt van alle kanten en hoewel we globaal in dezelfde richting gaan, zeilen we in korte tijd zowel aan de wind als voor de wind. Daarnaast moeten we goed uitkijk houden want aan alle kanten passeren ons boten in vele soorten en maten.
Eén van de ‘Places where you must have been before you die’ schijnt de Wasahamnen te zijn, het zeilers-walhalla van Stockholm, echt helemaal in het centrun naast het Wasamuseum. Ongetwijfeld een ervaring waar we nog jaren op hadden kunnen teren, maar de overnachtingkosten zijn 550 kronen (ruim €60,-) met in de havengids een waarschuwing dat de prijs voor 2011 anders kan zijn. De kans dat de prijs lager is lijkt ons niet reëel, en dus besluiten we dat we deze wereld maar moeten verlaten zonder dat we in de Wasahamnen hebben overnacht:…. het zij zo.
Als we Stockholm uitvaren raadplegen we de Hamneguiden om een ander plekje te vinden. De gids is er weer goed voor en we besluiten naar Grinda te gaan. Hoewel hemelsbreed niet zo ver, blijkt dat er wat rotseilanden in de weg liggen en via een omweg langs Vaxholm en een behoorlijk eind tegen de wind in zijn we er rond half vijf. Er blijkt ook nog een jachthaventje te zijn dat bomvol ligt.

Wij laten ons anker vallen zo’n halve mijl van de haven op 8,5 meter diepte, terwijl we 50 m ketting steken omdat de oever steil afloopt en de boot daar 35m water onder de kiel heeft. Zo dicht onder de kust is het helemaal windstil en we liggen die nacht perfect. Tot onze grote verwondering vertrekken in de vooravond vrijwel alle boten uit de jachthaven en de volgende morgen zien we nog slechts twee boten liggen. Sommige dingen begrijpen we niet, wel dat de jachthavens zowel een dagprijs als een etmaalprijs hebben.

Dit artikel is gepubliceerd in categorie Stockholm's Skärgård N-waarts.