Kalmar – Uvö


Tocht: Kalmar – Ankerplaats Uvö

Vertrek: Ma 30 mei 2011 08:15
Aankomst: Ma 30 mei 2011 18:15
Afstand: 60 mijl


De haven van Kalmar heeft een Wifi netwerk, en een password kan worden gehaald op het VVV kantoor in de haven. Maar… helaas is dit ’s zondags niet geopend. We willen hier niet een dag blijven liggen en daarom dus geen bijgewerkte site. Volgens de publicatieborden kan vanaf 09.00 uur worden betaald op het VVV kantoor, maar ik ga toch nog maar even kijken of er niet ergens een havenmeester te vinden is, en jawel een Zweedse schone die op de kade rondwandelt en een soort uniform aanheeft verricht deze taken. We babbelen even en ik hoor van haar dat er de laatste jaren steeds meer jachten binnenlopen die naar het Noorden trekken en de Botnische golf in gaan.

We vertrekken om kwart over acht en varen op open zee naar Oskarshamn waar we om een uur of vier even vastmaken in de binnenhaven om wat vers brood te kopen. Ik maak nog even een praatje met een stel Nederlanders die vlak na ons binnenkwamen en eigenlijk net als wij wat rondtrekken langs de Scandinavische kusten.

Een uurtje later vertrekken we naar een ankerplaatsje een mijltje of twee verderop. We kiezen voor de zekerheid toch maar voor een wat diepere route, omdat de kaartplotter in de haven van Oskarshamn ons liet zien dat we over land waren gevaren. De afwijking was zeker een paar honderd meter en dat zat me niet lekker. Op het ankerplaatsje lukte het de eerste keer niet om vaste grond te vinden en de tweede keer zwaaiden we te dicht naar de kant omdat de wind meer oostelijk inkwam dan gedurende de dag. Enfin driemaal is scheepsrecht en na de derde poging lagen we dan ook goed langs de kant met over stuurboord een soort steiger van bazaltblokken met daarop een oog waaraan een boot kon worden vastgelegd. We hebben ons de hele avond afgevraagd of dit niet een uitermate goede plek was geweest om het achteranker een uit te proberen, maar we waren weer liever lui dan moe. Met een windstille nacht hebben we hier prima gelegen.
Op de kaartplotter zien we dat we midden op het eilandje liggen en dat bevalt me allerminst. Als we niet op de plotter kunnen vertrouwen moeten we wel ruime marges aanhouden tijdens het varen. Omdat ik er van overtuigd ben dat er iets niet goed zit, probeer ik met het Raytech navigatieprogramma en het Navionics kaartje van 2008 welk resultaat ik daarmee heb. Hierop wordt perfect de plek aangegeven waar we ankeren. Als ik dit kaartje in de kaartplotter steek verandert er niets. Wel was me overdag al opgevallen dat ik een kleine ‘c’ op de infobalk van de plotter zag staan die ik eerder niet had gezien. De handleiding geeft uitkomst, want hoe het is ontstaan weet ik niet, maar er staan calibraties in de plotter die voor WGS84 kaartjes op 0 horen te staan. Correctie hiervan lost het probleem op en ik voel me weer een stuk zekerder. Niet voor niets hebben we toch de nieuwste kaarten en een DGPS gecorrigeerde kaartplotter met 15 m nauwkeurigheid.

Dit artikel is gepubliceerd in categorie Ostkusten N-waarts.