Fehmarn – Zweden


Tocht: Burgstaaken – Gedser

Vertrek:           Ma 23 mei 2011 11:30
Aankomst:    Ma 23 mei 2011 17:15
Afstand:          30 mijl

De zeilmaker houdt zich aan zijn belofte. Als ik om kwart over negen even ga kijken zegt hij ‘Noch eine Viertelstunde’. Ik loop nog even naar de andere kant van de haven en koop in een watersportzaak een onderdeeltje om een kleine onvolkomenheid van het vacuüm toilet op te lossen. Als ik terugkom ligt het zeil al aan boord. Met z’n tweeën gaan we aan de slag om de lange zeillatten weer aan de brengen en het zeil weer aan de batkarren te bevestigen. Rond elf uur zijn we hiermee klaar en kunnen we vertrekken. Het is stralend weer en met een zuidwestelijke wind van 3Bf is het een prachtige tocht naar Gedser. Alleen op het voorzeil zitten we het eerste deel toch nog steeds boven de 6 knopen, maar naarmate we Denemarken naderen zwakt de wind af en daarmee ook de snelheid. Het sturen van de boot laten we over aan ons alternatieve ‘stuurmaatje’ (zie de tab ‘Techniek’)

Het laatste stukje door de geul naar Gedser varen we op de motor en komen aan in de vrijwel lege jachthaven. Hoewel er meerdere plekken zijn om langs een steiger te gaan liggen kiezen we voor een box tussen palen, een beetje dwars op de wind, om onze manoevreerervaring wat te vergroten. Met Hilda als stuurvrouw en ik als matroos komen we prima in de box.

Het geringe aantal boten in Gedser is duidelijk een gevolg van het voorseizoen en dat het een werkdag is, want de havenmeesteres vertelt me dat ze het weekend 120 bezoekende jachten hadden.
Juist als ik terug kom uit het dorp met wat verse groente en brood, ontstaat er even een lichte opwinding in de haven want van een binnenkomend jacht gaat een bemanningslid overboord. Iedereen rent met pikhaken en touwen ernaar toe en helpen de man, die naar de kant is gezwommen, op de oever.


Tocht: Gedser – Hesnaes

Vertrek:         Di 24 mei 2011 11:30
Aankomst:  Di 24 mei 2011 14:45
Afstand:        21 mijl

In het weerbericht verwacht men een wind van 5Bf maar volgens onze windmeter waait het harder. In de loop van de morgen zakt de wind terug en wij besluiten alsnog naar Klintholm te gaan, een afstand van slechts 30 mijl en bovendien bijna voor de wind. Het kost wel enige moeite om met ruim 20 knopen wind de box uit te komen, maar onze Duitse buurman is graag bereid om met de landvast de punt even goed vast te houden. De boegschroef helpt ons goed om de haven uit te komen en het eerste stuk vaart het ook prima. De wind heeft er toch wel zin in en we zien de windmeter heel regelmatig in de buurt van de 30 knopen. Omdat Klintholm met deze wind weinig beschutting biedt zoek ik naar alternatieven. Hesnaes geeft ons volgens mij wel enige beschutting, omdat het plaatsje in een kleine inham ligt en dat we daarom van de kust wat beschutting kunnen verwachten. Een tweede alternatief is Stubbekøbing, maar daarvoor moeten we wel een behoorlijk eind de Grønsund in. We besluiten eerst meer naar de kust te varen en daarna maar eens te zien. Nadat we een uur in die richting hebben gevaren merken we de invloed van de kust op de golven en zeilen we door tot het inhammetje waar Hesnaes aan ligt. Zigzaggend tussen een woud van vissersballen en stokken door komen we goed in de haven. Natuurlijk zijn de beste plaatsjes al ingenomen door andere zeilers en kunnen we alleen langs de kade aan lagerwal liggen. Als we al hebben vastgemaakt vinden we het maar beter om de boot te keren omdat de wind toch meer van achteren inkomt dan we hadden verwacht. We draaien de boot en krijgen bij het opnieuw aanleggen de hulp van een Nederlander en een Duitser die het fijn lijken te vinden om iets omhanden te hebben. Er is echter meer werk, want er komt een volgend jacht binnen en ook daar wordt even geholpen met aanleggen. De haven is aan de kade maar net diep genoeg om er te kunnen liggen, maar we liggen er goed. Een goed alternatief voor de terugreis.
4020Een wandelingetje aan land leert mij dat ook hier de kleine middenstand niet meer kan overleven. De ‘Kobmand’, waar we in 1994 boodschappen deden,  is dicht en op het postkantoor is ook al lang geen activiteit meer geweest gezien de toestand van het kantoor. Dus geen Deense kronen om te betalen, maar dat blijkt  geen enkel probleem, Euro’s gelden hier evengoed als wettig betaalmiddel


Tocht: Hesnaes – Ystad

Vertrek:          Wo 25 mei 2011 07:40
Aankomst:   Wo 25 mei 2011 18:50
Afstand:          71 mijl


Opnieuw een zuidwest tot westen wind van 5 tot 6 Bf volgens het weerbericht, maar wel langzaam afnemend naar 3 in de loop van de dag.  Ons doel is Ystad, op 70 mijl afstand en zo’n 10 uur varen. Er zijn twee alternatieven, Klintholm op Møn in Denemarken en Trelleborg in Zweden.

We vertrekken om kwart voor acht en verwachten om half zeven in Ystad te zijn. De reis gaat voorspoedig en hoewel we af en toe in buien de 6 Bf wel zien blijft het gemiddeld  toch 5. De windvaan stuurt de boot heel goed, zelfs met een puur achterlijke wind. Als we nog slechts 4 mijl te gaan hebben, we zijn Abbekås dan al ruimschoots voorbij loopt de snelheid behoorlijk terug en komt de wind ook onder de 10 knopen. De 3Bf hebben we dan dus goed te pakken. Het is dan iets na zessen en het paard ruikt de stal. De laatste drie kwartier doet de motor zijn best en we liggen vast om tien voor zeven, nadat we nog even ervaring hebben opgedaan met het schatten van de breedte van de boxen. Een boot van 4 meter blijkt toch wel breed want we lopen klem in de eerste box. Een paar boxen verder vinden we een breder exemplaar.

Op donderdag de 26e  mei 2011 lassen we een rustdag in en blijven we in Ystad

traject Burgstaaken – Gedser

Traject Gedser – Hesnaes

De zelfstuurinrichting(en)

Een grotere windvaan

Op de site van Scanmar marine, de producent van onze windvaan-stuurinrichting, staat te lezen dat tegenwoordig een 60% grotere vaan wordt geleverd die beter presteert bij zwakke en achterlijke winden. Daarom hadden we zelf ook een dergelijke vaan gemaakt. Op de Noordzee hebben we hier al met succes gebruik van gemaakt, maar toen stond er meer wind en minder achterlijk. In het begin van de tocht naar Gedser proberen we deze vaan ook, maar met de schijnbare achterlijke wind van slechts 3 tot 4 knopen lukt dat toch niet echt goed.


Een ‘elektrische’ windvaan

Een alternatief dat we dit jaar hebben om het onszelf gemakkelijk te maken is een elektrisch stuurautomaatje dat een heel klein vaantje van de windvaan-stuurinrichting aandrukt of aantrekt en zo de wind simuleert. Normaal verbruikt een elektrische stuurautomaat nogal veel energie, maar om de windvaan heen en weer te bewegen is maar weinig energie nodig. Wij hebben voor dit doel een tweedehandse Autohelm 1000+ aangeschaft die bedoeld is voor kleine zeilbootjes. De veel grote krachten die nodig zijn om onze boot te sturen worden opgewekt door het pendulum dat door de scheepssnelheid opzij wordt gezet. Deze zijdelingse beweging wordt met lijnen weer overgebracht op het stuurwiel.
We hebben deze constructie inmiddels uitgetest op de Elbe en tussen Burgstaaken en Gedser. Mijn eerste indruk ten opzichte van een directe elektrische besturing is dat het lijkt alsof er iets vaker kleine correcties meten worden uitgevoerd, maar het sturen naar Gedser ging uit de kunst

Weerbericht 23/5/2011 0300 UTC

Seewetterbericht fuer Nord- und Ostsee um 23.05.2011, 05 UHR:
In den naechsten 12 stunden ist in folgenden vorhersagegebieten mit starkwind oder sturm zu rechnen:
– Westliche Ostsee
– Suedliche Ostsee

Vorhersagen bis 23.05.2011, 18 uhr:
Westliche Ostsee: West bis suedwest um 5, etwas abnehmend, suedwest- bis sueddrehend, see 0,5 bis 1 meter.
Suedliche ostsee: West um 5, sueddrehend, etwas abnehmend, strichweise diesig, see 0,5 bis 1 meter.
Weerbericht 24/5/2011 0300 UTC

Seewetterbericht fuer nord- und ostsee von 24.05.2011, 05 UHR: In den naechsten 12 stunden ist in folgenden vorhersagegebieten mit starkwind oder sturm zu rechnen:
– Westliche Ostsee
– Suedliche Ostsee

Vorhersagen bis 24.05.2011, 18 uhr:

Westliche Ostsee: Sued bis suedwest zunehmend um 5, westdrehend, einzelne Schauerboeen, zeitweise diesig, see bis 1,5 meter.

Suedliche ostsee: Suedwest zunehmend 5 bis 6, westdrehend, spaeter schauerboeen, Zeitweise diesig, see bis 2 meter.

Weerbericht 25/5/2011 0300 UTC

Seewetterbericht fuer Nord- und Ostsee um 25.05.2011, 05 UHR:

In den naechsten 12 stunden ist in folgenden vorhersagegebieten mit starkwind oder sturm zu rechnen:
– Suedliche Ostsee

Vorhersagen bis 25.05.2011, 18 uhr:

Suedliche ostsee: Westliche winde 4, Abflauend, spaeter suedost 3, see 1 bis 3 meter.


Dit artikel is gepubliceerd in categorie NL - Zweden.