Makkum – Fehmarn

Tocht:            Makkum – Burgstaaken op Fehmarn

Vertrek:        Vr 18 mei 2011 07:20
Aankomst:   Za 21 mei 2011 20:30
Afstand:        283 mijl

Nadat we nog een paar dagen op het IJsselmeer hebben gevaren om te wachten op iets gunstiger weer op de Noordzee, vertrekken we woensdag de 18e mei vanuit Makkum naar het Noord-oost Zeekanaal. Het weerbericht voor de Duitse Noordzeekust luidt:

‘OSTFRIESISCHE KUESTE UND ELBMUENDUNG: SUEDWEST 4, ABNEHMEND 3, VORUEBERGEHEND DIESIG, SONST MITTLERE BIS GUTE SICHT.’

Ook de komende dag lijkt het weer goed, dus wat let ons. We zijn vlot door de sluis bij Kornwerderzand en om kwart over acht zijn de zeilen gehesen en met een zuidwester zeilt het uitstekend door de Boontjes naar Harlingen en over het wad naar de Noordzee. Als we de Stolzenfelz dwars peilen, hebben we de eerste 36 mijlen erop zitten in 5,5 uur. Het waait harder dan wij verwachtten en de voorspelde 5 zal wel kloppen, maar toch zien we de meter meer boven de 25 knopen dan eronder en het tweede rif gaat in het grootzeil omdat we comfortabel varen belangrijker vinden dan de hoogste snelheid.

dsc03948a

Het waait best wel stevig als we de TS boven Terschelling passeren

’s Nachts boven de Duitse eilanden zwakt de wind af en hoe dichter we bij de Elbe komen hoe minder er overblijft, maar inmiddels komt de wind wel uit het Noordwesten. Ik had uitgerekend dat we rond half negen bij de ingang van de Elbe moesten zijn en we zijn een uurtje te vroeg. Toch loopt de stroom al naar binnen en we verheugen ons op een vroege aankomst in Brunsbuttel. Vlak voor de Elbe5 zien we echter een behoorlijke stroomrichel en van het ene op het andere moment hebben we een stroom van 1,5 tot 2 knopen tegen en dit duurt zo tot de Elbe17. Inmiddels varen we al een tijdje op de motor, want we hebben een achterlijk windje van slechts 5 knopen en dan zeilt het niet zo goed met 2 knopen stroom tegen. Tussen de Elbe17 en de Elbe19 keert de stroom weer even plotseling als bij de 5 en helpt ons daarna heel mooi om in Brunsbuttel te komen waar we zo ongeveer rechtstreeks de sluis in kunnen varen. In het kanaal varen we door tot voor de sluis van het Gieselau kanaal waar we de nacht doorbrengen.
De volgende morgen, vrijdag de 20e, besluiten we naar Rendsburg te gaan om daar een zeilmaker te zoeken, want tijdens het uitreven in de nacht bleek dat de stopper van het eerste rif was losgeschoten, waardoor er te veel kracht op het oog van een reefknuttel is ontstaan, met als geolg een v-vormig scheurtje. De zeilmaker op RaderInsel bij Rendsburg was niet aanwezig, nam geen telefoon aan en reageerde niet op de voicemail. Met plakzeil heb ikzelf de zaak zo goed mogelijk gerepareerd en besluiten we bij de eerste de beste gelegenheid een andere zeilmaker te vinden.
Zaterdag de 21e varen we het laatste stuk van het kanaal tot aan Holtenau (Kiel) en gaan daar nog even in het jachthaventje om nog wat verse groenten, brood e.d. in te slaan en gaan dan door naar Fehmarn. Onderweg bedenk ik dat Grossenbrode Faehre best wel eens een goede overnachtingsplaats zou kunnen zijn. De haven IS 2,5 m diep maar in de toegang ligt een ondiepte van 2 m. ‘Rode paal over bb houden, anders raak je de grond’ geeft de havengids aan. Bijna bij de paal aangekomen voelen we grond en gaat het niet verder. Een tweede poging op een plek, waar meer water zou moeten staan volgens de kaart, is het nog ondieper, dus geen haalbare kaart voor ons. Dan maar door naar Burgstaaken. Daar maken we vast in de stadshaven om half negen en ik maak even een verkenningsrondje in een bekende omgeving want hier waren we al een paar keer eerder.

Zondag de 22e moet al vroeg een boot uit het water worden getakeld en wij liggen gedeeltelijk op de kraanplaats. We verkassen naar de jachthaven 50 meter verder, vlak naast de werkplaats van een zeilmaker, die nog aanwezig is ook. Ik lever mijn zeil af en hij belooft mij om maandag als eerste het zeil te repareren.


Tijdens de tocht op de Noordzee eerst veel wind maar later tijdens de tocht geen of weinig wind. Helaas te veel motoruren naar onze zin

Dit artikel is gepubliceerd in categorie NL - Zweden.