Interkoeler

Tijdens de terugreis ontstond plotseling een grote lekkage bij de interkoeler. Het leek alsof de afsluiting van een opening dmv een stukje slang niet goed meer sloot. Er lagen vele liters water in de motorruimte. Al drijvend heb ik slangklemmen verplaatst en brede en smalle exemplaren op een andere manier gemonteerd, met als resultaat dat de lekkage op dat moment verholpen was.

 

Op de vijfde dag hierna constateerde ik opnieuw lekkage, terwijl het onduidelijk was hoe het water uit de interkoeler kon ontsnappen.  Nadat ik in Maloy aan de steiger voldoende intern koelvloeistof en buiten koelwater had afgetapt kon ik de interkoeler goed inspecteren. Het bleek dat binnen in de koeler een las was losgegaan, waardoor er tussen het afsluitende deksel en de koelerbuis een kier was ontstaan. Door deze kier kon het buitenwater lekken. Het stukje slang dat de kier min of meer bedekte heeft in de voorgaande dagen,  in combinatie met de vier slangklemmen,  ervoor gezorgd dat het deksel niet of heel moeilijk kon kieren.

Ik heb een tijdelijke oplossing bedacht met behulp van Araldit, zelfvulcaniserend rubbertape, een strook vlakrubber en een extra brede slangklem. De onderstaande foto’s laten waarschijnlijk voldoende zien hoe het probleem tijdelijk verholpen is.

Foto van andere motor

Internet foto

De opening

De opening

Inspectie met spiegel

Inspectie met spiegel

 
 

Araldit en vulcanisatie tape

Araldit en vulcanisatie tape

Nog meer tape

Nog meer tape

Vlakrubber en mega klem

Vlakrubber en mega klem

Dit artikel is gepubliceerd in categorie Onvolkomenheden.