Intern koelwater

Al vanaf het begin van de reis komt er koelvloeistof langs de dop van het expansievaatje. Wanneer de motor loopt ontstaat er druk in het interne koelcircuit. In de dop zit een veerbelaste klep die open gaat als de druk te hoog wordt en een tweede klep die opengaat als er een vacuüm ontstaat. Als er echter water wordt doorgelaten is hiervoor geen opvangbakje of iets dergelijks en loopt het over het expansievaatje naar beneden. Dit verschijnsel was er in de twee vorige jaren ook steeds al en vullen niet veel hoger dan minimum niveau lijkt een oplossing te zijn voor grote koelvloeistof lekkage. Tijdens de winter heb ik de thermostaat getest die open ging bij 76 graden.

Aan het begin van de reis verloren we per dag kleine hoeveelheden koelvloeistof dat tijdens de terugreis vanaf de Noordkaap echter kleine plasjes werden. Het bevreemde me dat ik eigenlijk geen duidelijke daling van het koelvloeistofniveau kon constateren. Om het een en ander te elimineren werden de kranen naar de boiler afgesloten. De eerste dag  was er geen lekkage meer, maar de tweede dag  was er wel een kleine hoeveelheid helder, zout water. Twee extra slangklemmen rond een stukje rubberslang aan het uiteinde van de interkoeler losten dit probleem (schijnbaar) op. Dit bleek echter het begin te zijn van een groter probleem. Zie hiervoor ‘Interkoeler’.

Nog steeds hebben we last dat er na een dagreis een paar druppels koelvloeistof voor de motor liggen. Het koelvloeistof niveau staat eigenlijk juist boven de minimum streep in het expansie vat.  Dat in een gesloten systeem overdruk ontstaat tijdens het opwarmen van het koelvloeistof is normaal, maar dat de druk zo hoog wordt dat de overdrukklep in de dop opent lijkt me niet goed.  Natuurlijk speelt de uitzetting van het koelvloeistof dat door de boiler stroomt hier ook een rol, maar nu het circuit naar de boiler tijdelijk is uitgeschakeld kan dit even worden vergeten.  De mogelijkheid dat de overdrukklep in de dop niet goed sluit of dat de vacuumklep lekt lijkt onwaarschijnlijk. Met de beperkte middelen die ik tijdens de reis voorhanden heb is dit niet goed vast te stellen.

Een meer plausibele verklaring is een minieme lekkage van de koppakking tussen een cilinder en een waterkanaal. Door verkleuring van het koelvloeistof acht ik deze mogelijkheid ook groter en ik houd tijdens de reis de temperatuur van de motor en de kleur van de motorolie dan ook nauwlettend in de gaten. Na terugkomst in Nederland heb ik overleg met een tweetal revisie bedrijven en na het verwijderen van de cilinderkop blijkt door sporen op de koppakking dat dit het geval is.

Zie verder ‘Motorrevisie’ onder Trintella 42

Dit artikel is gepubliceerd in categorie Onvolkomenheden.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.