Kopervik – Egersund

Tocht: Kopervik – Egersund (58° 27′,17 N  6° 00′,03 O)

Vertrek:  ma  6 aug 2012 8:10
Aankomst: di 7 aug 2012 10:05
Afstand: 62 mijl van totaal 2749 mijl

 

De route

De gribfiles voor deze dag beloven wind vanuit het noordoosten, dat al vroeg in de middag via het noorden naar het noordwesten zal draaien. De windsterkte zal niet boven de 10 knopen uitkomen, dus er zal wel weer weinig van zeilen terecht komen. Dit klopt ook wel voor de eerste 9 mijl in de Karmoysund, maar daarna kunnen we toch echt zeilen tot aan Kvitsøy.  De hoge zendmasten, die altijd zo kenmerkend waren voor Kvitsøy zijn verdwenen en daarmee is iets herkenbaars verloren gegaan.

Na Kvitsøy is het weer lang motoren. We overleggen een aantal mijlen voor Tananger wat we gaan doen. Het goede gevoel dat we gisteren Kopervik hebben bereikt willen we vandaag prolongeren en daarom gaan we door naar Egersund omdat de wind immers snel gaat draaien naar het NW.  De wind gaat eerst nog een tijdje naar het zuiden en via die richting draait de wind door naar het Noordwesten. Maar voor het zover is zijn we wel Jaerens Rev voorbij, dus zoveel uurtjes hebben we er geen plezier van. Bovendien komt de wind eerst nauwelijks boven de 11 knopen uit en met de wind van achteren blijft er dan niet zoveel schijnbare wind over en van die schijnbare wind moeten we het toch hebben. Pas als we nog twee uren van de Nordre Gapet naar Egersund verwijderd zijn trekt de wind aan tot 14 knopen met af en toe een uitschietertje naar 16.

 We hebben al besloten om de nacht door te brengen in Gyarhamn of in Kvernavågen. Dit zijn beide erg beschutte inhammen van de Nordre Gapet en we waren daar al eerder. In beide inhammen is een vaste steiger waar je aan vast kunt maken.  Als we in Gyarhamn aankomen liggen er al twee motorboten en hier is dus geen plaats.

In Kvernavågen ligt geen enkele boot en we kunnen daar dus mooi vastmaken. Alleen moeten we daar wel een beetje schipperen om niet met de kiel tegen de rotsen te komen. We leggen de boot wat schuin tegen een uitstekende  punt van de steiger met de dikke stootballen ertussen om afstand te houden en dan is de diepte ipv 2,1 meter toch al snel 3,3 meter hoewel de punt van de boot maar 1,5 meter van de kant ligt.

Nadat we gegeten hebben legen we een flesje wijn en gaan vroeg naar bed. De volgende morgen varen we de laatste 3,5 mijl naar de jachthaven. We downloaden nieuwe gribfiles en zien dat het bij Lista rond de 30 knopen waait en we gaan dus niet naar Farsund. Later op de dag zie ik op de weerberichtensite van Noorwegen dat Lindesness om 15:00 uur ’s middags 33 knopen wind meet. We hebben dus helemaal geen spijt dat we niet op de vervelende golven rondom Lista varen.

Jachthaven Egersund

Jachthaven Egersund

 

 

Aanvullende wind informatie:

De echte windsterkte over de gehele dag (TWS=TrueWindSpeed). Onder de 8 knopen valt er weinig echt te zeilen, als de wind achterlijk is. We proberen vanaf 6 knopen de zeilen wat mee te laten trekken

De windhoek over de gehele dag voor windsterktes boven 8 knopen en hoeken > 45 graden TrueWindAngle. Voor die perioden dat de lijn boven nul uitkomt is het zinvol om te gaan zeilen of erover na te gaan denken. Bij hoeken in de buurt van 180 graden is de sterkte toch wel erg belangrijk.

De bovenstaande grafieken zijn afgeleid uit het elektronisch logboek waar per kwartier een aantal waarden worden vastgelegd voor latere analyse.

Dit artikel is gepubliceerd in categorie ↓ Van 60° naar NL.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.