Egersund – Thyboron

Tocht: Egersund – Thyboron (56° 42′,35 N  8° 13′,33 O)

Vertrek: do 9 aug 2012 09:30
Aankomst: do 10 aug 2012 14:00
Afstand: 129 mijl van totaal 2878

Vandaag staat de overtocht naar Denemarken gepland. We houden Farsund nog wel als een uitwijk achter de hand voor het geval het ons niet bevalt ter hoogte van Lista. Wat betreft de verdere verdeling van de mijltjes die we naar Helgoland nog te gaan hebben, gaan we kijken of we Hvide Sande of Thyborøn nemen als tussenstop. Zowel de Noorse weerberichten,de gribfiles en de Duitse weerberichten zien er goed uit. Op de Noorse site kunnen we alleen maar naar Lista en Thyboron kijken. Voor beide plaatsen komen we geen hogere windsterkten tegen dan 9m/sec (ca 18 knopen). De gribfiles geven voor het midden van het Sagerrak windsterkten aan van maximaal 22 knopen gedurende een aantal uren. De duitse weerberichten op de Wibe ontvanger geven voor het Skaggerrak 5 Bf aan, met golfhoogten van 2,5 meter.
Tot een paar uur voorbij Lista blijft het rond de 20 knopen waaien, maar daarna trekt de wind toch stevig aan, meer dan de verwachting en staat de meter vrijwel continue boven de 25 knopen maar echt meer dan 30 knopen zien we niet. De wind komt achterlijk, een 10 tot 15 graden over stuurboord, net voldoende om het voorzeil lekker strak te houden.
We hebben tussen Egersund en Lista wat geëxperimenteerd met beide zeilen, alleen grootzeil en alleen het voorzeil. Uiteindelijk staat alleen het voorzeil omdat dat ons het beste bevalt, Tegen de tijd dat het 22 knopen waait rollen we het zeil ook nog eens een stukje in want we vinden een snelheid rond de 7 knopen meer dan voldoende. De golven zijn tegen die tijd toch al behoorlijk hoog en de boot rolt wat ons betreft dan ook al meer dan voldoende. Hoe harder de boot gaat hoe meer kans we lopen dat de boot uit het roer loopt.

Hoge golven op het Skagerrak

. Met zo’n achterlijke wind hebben we onze Raymarine1000 maar weer op de windvaan gezet en de windvaan maar niet eens geprobeerd, We vinden het meer dan aangenaam dat het stuurautomaatje de boot heel mooi op koers kan houden, ondanks de erg grote uitslagen om dat gedaan te krijgen. Hoewel we ons niet ongemakkelijk voelen is het zeilen onder deze omstandigheden niet erg aangenaam. Als we nog 40 mijl van Thyboron af zijn, stellen we het besluit om af te buigen naar Hvide Sande maar een paar uurtjes uit. De wind had al minder moeten zijn, maar daar merken we niets van en met dergelijke golven lijkt het ons niets om bij Hvide Sande naar binnen te moeten lopen. Inmiddels ben ik gaan rekenen en met de snelheid die we maken zullen we nog voor het licht is bij Thyborøn zijn. We rollen het voorzeil nog verder in en later nog een keer, want het is onvoorstelbaar hoe weinig zeil moet staan voor we werkelijk rond de 5 mijl varen. Het is niet meer dan een postzegel dat nog staat.
Rond zes uur lopen we Thyborøn binnen. De wind, nog steeds 25 knopen, blaast rechtstreeks de Limfjord monding in en de golven in de ingang zijn, eufemistisch uitgedrukt, niet gering. Terwijl Hilda de tonnen spot en onze positie op de plotter in de gaten houdt en mij aanwijzingen geeft, heb ik mijn handen vol met sturen. Het kost behoorlijk moeite om de boot recht te houden, en een keer tijdens het binnenlopen maakt de boot een behoorlijke schuiver als ze dwars van een golf af glijdt. Ik verlies op dat moment ook even kort de controle, omdat ik mezelf even moet vastgrijpen. Maar alles gaat verder goed en als we eenmaal de bocht om zijn en achter de beschutting van de haven varen is het weer veel rustiger. Er is redelijk veel ruimte in de haven en we vinden een plekje langs de steiger. Het is wel aan lagerwal, maar de dikke stootballen vangen het wel op. Om met deze wind tussen de palen te gaan liggen, lijkt ons maar niets. Te veel kans dat het niet goed gaat.


Gebruik de muis om in te zoomen in de kaart

Dit artikel is gepubliceerd in categorie ↓ Van 60° tot 52°.