Kopervik – Egersund

 


Tocht: Kopervik – Egersund (58° 27′,17 N  6° 00′,03 O)

Vertrek:  ma  6 aug 2012 8:10
Aankomst: di 7 aug 2012 10:05
Afstand: 62 mijl van totaal   2749 mijl

De gribfiles voor deze dag beloven wind vanuit het noordoosten, dat al vroeg in de middag via het noorden naar het noordwesten zal draaien. De windsterkte zal niet boven de 10 knopen uitkomen, dus er zal wel weer weinig van zeilen terecht komen. Dit klopt ook wel voor de eerste 9 mijl van de Karmoysund, maar daarna kunnen we toch echt zeilen tot aan Kvitsøy.  De hoge zendmasten, die altijd zo kenmerkend waren voor Kvitsøy zijn verdwenen en daarmee is iets kenmerkends  verloren gegaan.

Na Kvitsøy is het weer lang motoren. We overleggen een aantal mijlen voor Tananger wat we gaan doen. Het goede gevoel dat we gisteren Kopervik hebben bereikt willen we vandaag prolongeren en daarom gaan we door naar Egersund omdat de wind immers snel gaat draaien naar het NW.  Maar voor het zover is gaat de wind eerst nog een tijdje naar het zuiden en via die richting draait de wind door naar het Noordwesten. Maar voor het zover is zijn we wel Jaerens Rev voorbij. Dus zoveel uurtjes hebben we er geen plezier van. Bovendien komt de wind eerst nauwelijks boven de 11 knopen uit en met de wind van achteren blijft er dan nog niet zoveel schijnbare wind over en van de schijnbare wind moeten we het toch hebben. Pas als we nog twee uren van de Nordre Gapet naar Egersund verwijderd zijn trekt de wind aan tot 14 knopen met af en toe een uitschietertje naar 16.  We hebben al besloten om de nacht maar door te brengen in Gyarhamn of in Kvemavåg. Dit zijn beide erg beschutte inhammen van de Nordre Gapet waar we al eerder waren. In beide inhammen is een vaste steiger waar je aan vast kunt maken.  Als we in Gyarhamn aankomen liggen er al twee motorboten en hier is dus geen plaats.

BootAanSteiger

In Kvemavåg is niemand en we kunnen daar dus mooi vastmaken. Alleen moeten we daar een beetje schipperen om niet met de kiel tegen de rotsen te komen, maar we leggen de boot wat schuin tegen een uitstekende  punt van de steiger met de dikke stootballen ertussen om afstand te houden en dan is de diepte ipv 2,1 meter toch al snel 3,3 meter hoewel de punt van de boot maar 1,5 meter van de kant ligt.

De echte windsterkte over de gehele dag (TWS=TrueWindSpeed). Onder de 8 knopen valt er weinig echt te zeilen, als de wind achterlijk is. We proberen vanaf 6 knopen de zeilen wat mee te laten trekken

De windhoek over de gehele dag voor windsterktes boven 8 knopen en hoeken > 45 graden TrueWindAngle. Voor die perioden dat de lijn boven nul uitkomt is het zinvol om te gaan zeilen of erover na te gaan denken. Bij hoeken in de buurt van 180 graden is de sterkte toch wel erg belangrijk.

De bovenstaande grafieken zijn afgeleid uit het elektronisch logboek waar per kwartier een aantal waarden worden vastgelegd voor latere analyse.

Nadat we gegeten hebben nemen we een glaasje wijn en gaan vroeg naar bed. De volgende morgen varen we de laatste 3,5 mijl naar de jachthaven. We halen de nieuwe gribfiles en zien dat het rond Lista tegen de 30 knopen waait en we gaan dus niet naar Farsund. Later op de dag zie ik op de weerberichtensite van Noorwegen dat Lindesness 33 knopen wind meet om 15:00 uur ’s middags. We hebben dus helemaal geen spijt dat we niet op de vervelende golven rondom Lista varen

Jachthaven Egersund

Route Kopervik – Egersund

Van Kvemavåg naar jachthaven

Dit artikel is gepubliceerd in categorie ↓ Van 60° tot 52°.