Bessaker- Børøysund


Tocht:   Bessaker- Børøysund(63 ° 34′,20N  9° 11′,77 O)

Vertrek: do 26 juli 2012 8:45
Aankomst: do 26 juli 2012 20:15
Afstand: 53 mijl van totaal  2333 mijl


Het is al donderdagmorgen als ik ga slapen nadat ik alle weerberichten nog eens heb bestudeerd. Noorwegen en de gribfiles zijn het in details niet steeds met elkaar eens, maar de voortgang de komende  dagen lijkt wel gewaarborgd.  Als ik bijna in slaap ben hoor ik de koelkast aanslaan. Iets later  komt er een brommetje bij dat anders is dan normaal. Maar als ik bijna vertrokken ben, hoor ik de bilgepomp even aanslaan en een korte tijd later opnieuw. Dat vertrouw ik helemaal niet en terwijl ik uit mijn warme bed kom hoor ik de pomp alweer. Als ik het vloerdeel oplicht waaronder de bilgeput zit zie ik water vanuit het voorschip de put instromen en niet zo’n beetje ook. Onmiddellijk sluit ik alle buitenboordkranen, maar het houdt niet op. Dan wordt het even moeilijk om het hoofd koel te houden. Ik verwijder een van de onderste laden uit het voorschip en zie daar zeker 15 cm water. Daarna verwijder ik met grote haast de vloerdelen uit het voorschip. Ongelofelijk hoeveel tijd het voor je gevoel dan kost om 12 schroeven te verwijdern. Niets te zien, alleen water. Natuurlijk is Hilda ook al standbij en vraagt: ‘Is het zout water? Het blijkt zoet water te zijn, en dan realiseer ik me pas dat behalve de koelkast ook de hydrofoorpomp continue loopt. Als ik die pomp heb uitgeschakeld houdt het stromen van water in de bilgeput al snel op en is de bilgepomp ook al vlot weer rustig.

En de oorzaak? Bij de boiler was een slangklem uit elkaar gegaan, mechanisch defect dus. Door de waterdruk was de slang  vervolgens van de slangtule geschoven.  Als gevolg hiervan ‘voelt’ de hydrofoorpomp geen druk meer en gaat aan de slag om ……. de inhoud van de juist gevulde watertank  in de boot te pompen.  Als ik de slang weer heb aangebracht en een nieuwe slangklem heb geplaatst begrijp ik heel goed waarom de bepaalde certificeringen voor boten voorschrijven dat op slangen twee klemmen in tegengestelde richtingen moeten zijn geplaatst. Ik heb in mijn ‘todo’ lijstje voor deze winter een punt opgenomen om te checken of er nog meer van dergelijke slangklemmen zijn toegepast die uit elkaar kunnen gaan. Nadat we de zaak hebben opgeruimd en min of meer gedroogd kunnen we onze bedden weer opzoeken.


’s Morgens vertrekken we voor een lange tocht naar Børøysund. Als we vertrekken is het nog druilerig, maar in de loop van de dag wordt het beter en krijgen we de zon zelfs te zien.

Maar ergens onderweg werden we opnieuw door een calamiteit verrast. De bilgepomp begon  plotseling weer te pompen.  Het bleek dat de warmtewisselaar van de motor behoorlijk stond te lekken van buitenboord koelwater. De twee delen van de warmtewisselaar zitten met een stukje slang van 60 mm doorsnee aan elkaar. Dit onderdeel is deze winter uit elkaar geweest,  is gereinigd en  weer in elkaar gezet. Er zijn  nieuwe slangklemmen geplaatst en alles heeft daarna 350 uren goed gefunctioneerd. Toch begint het ding vandaag plotseling  behoorlijk te lekken.  Gelukkig heb ik alles, terwijl we voor de ingang van Stokksundet dreven,  weer kunnen herstellen….. met de oude slangklemmen.  ‘Cruising is boat maintenance in paradise’  staat op het visitekaartje van de boot en dat was het vandaag wel degelijk.

Na een lange ietwat saaie motordag maken we om kwart over acht vast in  Børøysund, daarbij uitgenodigd en geholpen door aardige Noren waar we langszij gaan liggen. We zijn direct aan de praat en hebben het over van alles en nog wat. Het eten had Hilda onderweg al klaargemaakt en we kunnen dus al snel achteroverleunen.

Route Bessaker - Boroysund


Gebruik de muis om in te zoomen in de kaart

Dit artikel is gepubliceerd in categorie ↓ Van 65° tot 60°.