Kristiansund – Finnøy

Tocht:  Kristiansund – Finnøy (62 ° 48′,11N  6° 30′,41 O)

Vertrek: za 28 juli 2012 8:20
Aankomst: za 28 juli 2012 18:30
Afstand: 41 mijl van totaal  2424 mijl

 

De route

Vandaag gaan we over de Hustadvika, een berucht stukje zee tussen Bud en Kristiansund. De Noorse  weerberichten site www.yr.no publiceert voor dit gebied continue grafieken over de golfhoogte, golfrichting en windrichting.  Zelfs bij redelijk weinig wind van 3 Bf kunnen hier al golven ontstaan van 1 meter hoogte. Maar vandaag hoeven wij niet op  wind van enige betekenis te rekenen en bovendien zal het de hele dag gaan regenen. Geen aantrekkelijk uitzicht, maar we willen nu eenmaal verder om een aantal ligdagen te compenseren.

We vertrekken terwijl het net droog is geworden en tot ons genoegen hebben we al vele mijlen gevaren als het nog steeds droog is. De lucht op de horizon breekt ook een beetje en ik heb het gevoel dat het misschien toch nog wel eens een beetje mee zou kunnen vallen vandaag. Zoals we het zo langzamerhand al bijna gewend zijn loopt de motor en de zeilen hebben geen taak. Uur na uur verstrijkt en de mijltjes tellen op of af, het is maar van welke kant je het bekijkt. Omdat het zulk windstil weer is en we toch met behoorlijke deining te maken hebben kies ik ervoor om de “Yndre leia” te nemen.

Deze werkelijkheid komt niet helemaal overeen met de kaartplotter

Deze werkelijkheid komt niet helemaal overeen met de kaartplotter

Je vaart hier tussen de ondiepten en achter eilandjes langs en dat vlakt de deining behoorlijk af. Op de PC binnen heb ik de koerslijn van de heenreis gedisplayed en al varend wordt de koerslijn van de terugreis geplot. Zo zien we dat de twee routes op een bepaalde plek zeker anderhalve mijl uit elkaar liggen. Het is maar goed dat we nog andere navigatie mogelijkheden hebben, want de enige kaart die voor WinGps van Stentec beschikbaar is, is bitmap georiënteerd en moet enorm worden uitgezoomd, mat als gevolg dat elke detaillering afwezig is. Aan WinGps hebben we als navigatietool niets en we gebruiken het programma dan ook alleen maar als logboek en trajectregistratie.

De routes van de heen- en de terugreis (blauw is de heenreis)

De routes van de heen- en de terugreis (blauw is de heenreis)

Ter hoogte van Bud varen we de Saltsteinsleia op, ten noorden van Sandøya langs en zo naar Finnøy. Het is wel een beetje spannend, want het haventje ligt geheel in een gebied minder dan 5m diep en donkerblauw aangegeven op de kaart. De plek waar de nieuwe jachthaven is gerealiseerd wordt zelfs groen aangegeven en dat betekent dat het droog valt bij laag water. We varen voorzichtig de haven in en zien bij de ingang van de jachthaven nog een diepte van 4 meter, maar daar blijft het ook bij. De jachthaven zelf is behoorlijk vol en we gaan bij een aardige Duitser aanliggen. We maken een wandeling en ontdekken een prachtig zwembad, compleet met massage zalen waar ook sportschool attributen staan. we zijn verwonderd want er zijn nauwelijks huizen. Als we terug zijn kijken we nog even naar de sanitaire voorzieningen. Het ziet er mooi uit, maar overal moet extra voor betaald worden, terwijl dit haventje ook al tot de top drie hoort qua havengeld.

Dit artikel is gepubliceerd in categorie ↓ Van 65° tot 60°.

Reacties zijn gesloten.