Tocht: Ottersøy – Bessaker(64 ° 14′,87N 10° 19′,16 O)
Vertrek: za 21 juli 2012 6:35Aankomst: za 21 juli 2012 16:50
Afstand: 48 mijl van totaal 2275 mijl
Ten zuiden van Rørvik ligt de watervlakte Folda, een onbeschermd stuk water van 35 mijl. De zeebodem loopt hier vlak voor de kust steil omhoog, waardoor er al gauw een erg vervelende zee ontstaat. Overdag vermeldt het weerbericht nog een westenwind van 4-5 Bf, maar tegen de avond krimpt de wind al naar het zuidwesten. Zondag zou het volgens de Noorse weerberichten overdag nog weer teruggaan naar het westen, waarna we een lange periode van zuidwestenwind en veel regen tegemoet kunnen zien. De gribfiles en het Noorse weerbericht zijn het helaas met elkaar eens.
We willen naar Kuringsvagen Stokksundet, een afstand van 61 mijl. We weten dat daar een mooie en heel goed beschermde jachthaven is, omdat we daar in 2005 een aantal dagen hebben vertoefd om de verstaging te vervangen. Omdat ik me wat zorgen maak dat de zuidwestelijke wind er wel eens eerder zou kunnen zijn dan ons lief is, wil ik vroeg weg. Hilda heeft daar weinig zin in en we komen tot een compromis: half zeven.
De eerste vijf mijl vanaf Ottersøy varen we nog in een trechter en komt de wind bijna recht van voren. Op open water is de wind wel degelijk westelijk en kunnen we steeds zo’n 35 graden aan de schijnbare wind zeilen en dat houden we 22 mijl vol, we maken zelfs een prachtig gemiddelde. Af en toe halen we de hoogte net niet, maar even zo vaak kunnen we het later weer corrigeren. We varen zelfs bijna een halve mijl aan de hoge kant van de routelijn als we een smalle corridor tussen twee gebiedjes met rotseilanden naderen. Een tweetal mijlen voor we dit punt bereiken is het gedaan met hoog varen want de wind draait binnen een paar minuten 30 graden de verkeerde kant op. We maken een slag naar buiten en daarna moeten we te veel knijpen en heeft het te veel invloed op de snelheid. Een extra slag naar buiten zou erg veel tijd kosten en daarom draaien we de genua in en motoren een tweetal mijlen verder waar de koers meer zuidelijk wordt. Vanaf dat punt is het dan 9 mijl aanmodderen tussen de rotsen door, de richting varieert en is eigenlijk steeds iets te hoog of gewoon veel te hoog aan de wind. Kruisen vinden we ook geen optie met al die rotsen om ons heen. De motor helpt ons ook nu weer door dit gebied heen.
Vervolgens hebben we een aantal mijlen een goede koers om te zeilen, maar daarna komen er nog 15 mijl recht in de wind op. Dan nemen we een besluit en duiken aan het begin van die 15 mijl het haventje van Bessaker in en maken daar vast aan een drijvende steiger die helemaal voor ons is. Het haventje ligt geweldig beschut en het is zelfs nauwelijks voor te stellen dat het waait. Bessaker is een prima plek met een goede internet verbinding. Ondanks de waarschuwing in de pilots dat het onrustig zou zijn vanwege de passerende grote schepen merken we er weinig van. De haven zou wel eens wat last kunnen hebben van noordelijke winden, maar een Noordelijke wind zou juist onze voorkeur hebben.
’s Avonds besluiten we om de volgende dag de laatste 15 mijl te gaan doen om daar de bakken water en een zuidwestelijke wind van 5 Bf of meer af te wachten. Morgenochtend zou de wind nog een paar uur westzuidwest zijn met een sterkte van 13 knopen. Dus met de motor bij zou het eigenlijk moeten lukken.
Hallo Henk,
auch im Hinblick auf die sich ankündigende Wetterverschlechterung habe
ich noch mal ordentlich Gas gegeben und von Storfosna die 60 sm nach
Kristiansund abgespult. Schönes Segeln mit eingekuppelter Windfahne!
Allerdings viel Arbeit, ständig Segel neu trimmen , da Wind unbeständig.
Hier haben wir uns auf der Hintour gegen den beständigen Nord ordentlich
abgequält.
Am Samstagmorgen in Kristiansund früh los – bevor der Starkwind und
Regen kommt wollte ich noch schnell über Hustadvika. Vor diesem Gebiet
habe ich Hochachtung. Auf der Hinfahrt bei stärkerem Wind überall
brechende Seen und dazwischen die Felsen. Wenn nicht so gut betonnt,
möchte man hier gar nicht fahren.
Die Rechnung ist aufgegangen. Liege jetzt gemütlich in Bud hinter der
Hafenmole und habe mit aufgebautem Cockpitzelt einen schönen Rundblick
über den Hafen. Es regnet und weht heute tüchtig. Aber ich habe mir ja
auch eine Pause verdient.
375 sm von Bodö hierher in 11 Tagen (davon 2,5 Hafentage) sind für mein
kleines Schiff nicht schlecht)
Hier warte ich jetzt ruhig ab, bis Wetterbesserung bzw. auch der
Winddreher kommt. Eventuel motore ich ab Dienstag gegen den Wind (aber
nur wenn unter 10 m/s) nach Alesund.
Aber ich kann ggf. auch warten.
Hier gibt es einen ganz tollen Kystenstig von 3-4 km. den habe ich
gestern abend (Regenpause) erwandert und einen herrlich Blick auf die
Hustadvika gehabt. Sah friedlich aus.
Es gibt hier auch noch einen Berg, den ich ggf. morgen in einer
Regenpause erklimmen will.
Ihr seid aber jetzt gut aufgekommen. Vielleicht klappt es ja demnächst
doch mit einem Treffen. Das würde mich freuen !
Liegt ihr heute am Montag noch in Bessaker
oder seid ihr trotz Starkwind weiter gefahren ?
Gruß
Sailing-Rainer
Hi Rainer,
Ja wir sind noch in Bessaker. Es ist hier gut liegen, und es bringt uns gar nichts um mit harte Südwestwind und Sprühregen 15 sm weiter zu kommen. Ab Donnerstag gibt es wieder gutes Wetter und dann versuchen wir wieder um ganz viel Meilen zu machen. Hoffentlich dauert es etwas langer vor das naechste schlechtes Wetter uns wieder stoppt.
Gruß
Henk