Ottersøy – Bessaker

Tocht:   Ottersøy – Bessaker(64 ° 14′,87N  10° 19′,16 O)

Vertrek: za 21 juli 2012 6:35
Aankomst: za 21 juli 2012 16:50
Afstand: 48 mijl van totaal  2275 mijl

 

Ten zuiden van Rørvik ligt de watervlakte Folda, een onbeschermd stuk water van 35 mijl. De zeebodem loopt hier vlak voor de kust steil omhoog, waardoor er al gauw een erg vervelende zee ontstaat. Overdag vermeldt het weerbericht nog een westenwind van 4-5 Bf, maar tegen de avond krimpt de wind al naar het zuidwesten. Zondag zou het volgens de Noorse weerberichten overdag nog weer teruggaan naar het westen, waarna we een lange periode van zuidwestenwind en veel regen tegemoet kunnen zien. De gribfiles en het Noorse weerbericht zijn het helaas met elkaar eens.
We willen naar Kuringsvagen Stokksundet, een afstand van 61 mijl. We weten dat daar een mooie en heel goed beschermde jachthaven is, omdat we daar in 2005 een aantal dagen hebben vertoefd om de verstaging te vervangen. Omdat ik me wat zorgen maak dat de zuidwestelijke wind er wel eens eerder zou kunnen zijn dan ons lief is, wil ik vroeg weg. Hilda heeft daar weinig zin in en we komen tot een compromis: half zeven.

De route

De eerste vijf mijl vanaf Ottersøy varen we nog in een trechter en komt de wind bijna recht van voren. Op open  water is de wind wel degelijk westelijk en kunnen we steeds zo’n 35 graden aan de schijnbare wind zeilen en dat houden we 22 mijl vol, we maken zelfs een prachtig gemiddelde. Af en toe halen we de hoogte net niet, maar even zo vaak kunnen we het later weer corrigeren. We varen zelfs bijna een halve mijl aan de hoge kant van de routelijn als we een smalle corridor tussen twee gebiedjes met rotseilanden naderen. Een tweetal mijlen voor we dit punt bereiken is het gedaan met hoog varen want de wind draait binnen een paar minuten 30 graden de verkeerde kant op. We maken een slag naar buiten en daarna moeten we te veel knijpen en heeft het te veel invloed op de snelheid. Een extra slag naar buiten zou erg veel tijd kosten en daarom draaien we de genua in en motoren een tweetal mijlen verder waar de koers meer zuidelijk wordt. Vanaf dat punt is het dan 9 mijl aanmodderen tussen de rotsen door, de richting varieert en is eigenlijk steeds iets te hoog of gewoon veel te hoog aan de wind. Kruisen vinden we ook geen optie met al die rotsen om ons heen. De motor helpt ons ook nu weer door dit gebied heen.

Kruisen in deze omgeving laten we maar achterwege

Kruisen in deze omgeving laten we maar achterwege

Vervolgens hebben we een aantal mijlen een goede koers om te zeilen, maar daarna komen er nog 15 mijl recht in de wind op. Dan nemen we een besluit en duiken aan het begin van die 15 mijl het haventje van Bessaker in en maken daar vast aan een drijvende steiger die helemaal voor ons is. Het haventje ligt geweldig beschut en het is zelfs nauwelijks voor te stellen dat het waait. Bessaker is een prima plek met een goede internet verbinding. Ondanks de waarschuwing in de pilots dat het onrustig zou zijn vanwege de passerende grote schepen merken we er weinig van. De haven zou wel eens wat last kunnen hebben van noordelijke winden, maar een Noordelijke wind zou juist onze voorkeur hebben.

’s Avonds besluiten we om de volgende dag de laatste 15 mijl te gaan doen om daar de bakken water en een zuidwestelijke wind van 5 Bf of meer af te wachten. Morgenochtend zou de wind nog een paar uur westzuidwest zijn met een sterkte van 13 knopen. Dus met de motor bij zou het eigenlijk moeten lukken.

Dit artikel is gepubliceerd in categorie ↓ Van 65° tot 60°.