Sandshamn – Måløy

Tocht:  Sandshamn – Måløy(61 ° 55′,96N  5° 06′,81 O)

Vertrek: ma 30 juli 2012 8:00
Aankomst: ma 30 juli 2012 14:20
Afstand: 30 mijl van totaal 2501 mijl

De route

Qua weer hoeven we ons vandaag voor de ronding van Stattlandet geen zorgen te maken. Als alles meezit krijgen we zelfs later op de dag nog wat wind uit het Noordwesten. We vertrekken op onze ‘standaardtijd’ en varen over een deinende zee van Sandøya, het eiland waar Sandshamn op ligt, naar de westkaap. Ik heb de giek maar met twee lijnen aan de stuur- en bakboord voetrail vastgelegd, want van het gezwaai van links naar rechts word je niet vrolijk. We kunnen behoorlijk dicht langs de kaap, heel wat anders dan op de heenreis, waar we op een zeker moment 4 mijl afstand hadden. Na de ronding varen we aan de westkant vlak langs Buholmen en zetten daarna koers naar Måløy. We kennen Måløy nog van 2005 en we weten dat daar een lange drijvende steiger is. Als we aankomen valt het tegen, want de lange steiger is er niet meer en het is er behoorlijk vol.  Maar we hebben geluk, want we zien dat er juist een tweetal boten bezig zijn om te vertrekken. We manoeuvreren de HQ mooi achteruit met de kop in de wind op een van de vrijgekomen plekjes. Samen gaan we boodschappen doen in het Kiwi supermarkt op de kade en maken het ons gemakkelijk.

 Buholmen: Statt gerond, nu koers zuid!

Buholmen: Statt gerond, nu koers zuid!

Zoals elke avond check ik nog even de motor.  Al vanaf Stokksundet, waar we al varend een lekkage aan de warmtewisselaar moesten verhelpen, had ik regelmatig tijdens het varen gecontroleerd of het nog steeds niet opnieuw ging lekken. In Sandshamn  had ik echter gezien dat er weer een ietsje water onder de warmtewisselaar lag en uit voorzorg had ik er een stevige plastic zak rond gebonden.  Gedurende de tocht had ik een paar keer aan de zak gevoeld en niets geconstateerd. Maar als ik de zak verwijder blijkt dat er toch wel een kwart liter water in staat.  Ik weet dan dat vertrekken morgenvroeg geen optie is. Eerst moet de echte oorzaak van de lekkage worden opgespoord, want lekken langs een slang waar vier slangklemmen op zitten is volgens mij niet mogelijk.

 

De opening

De opening

Inspectie metspiegel

Inspectie metspiegel

De techneut in mij is dusdanig nieuwsgierig dat ik onmiddellijk begin met mijn onderzoek en ik moet tot mijn ongenoegen constateren dat binnen in de warmtewisselaar een las is losgeraakt, zodat een afdichting blijft kieren en water doorlaat. Achteraf  hebben we eigenlijk heel veel geluk gehad dat het zolang goed gegaan is. De kier moet min of meer afgesloten geweest zijn door de stevig aangedraaide slangklemmen  rond het stukje rubberslang dat origineel rond het einde van de warmtewisselaar zit en de kier gedeeltelijk bedekte.

Ik besluit iemand in te schakelen die meestal wel een oplossing kan verzinnen om tijdelijk verder te kunnen. Die iemand ben ik zelf. Maar eerst gaan we maar een nachtje  goed slapen.

De volgende morgen heb ik een oplossing bedacht en ga in Maloy wat spullen kopen. Na een uurtje is het probleem opgelost en ben ik er helemaal van overtuigd dat we met deze oplossing Nederland  zonder nieuwe lekkages gaan halen. De verbinding kan daar de komende winter weer in originele staat worden teruggebracht. Voor geïnteresseerden: Zie Categorie ‘Onvolkomenheden‘.

Dit artikel is gepubliceerd in categorie ↓ Van 65° tot 60°.