Engenes – Lødingen

 

Tocht:   Engenes – Lødingen(68° 24′,66N 16° 00′,26 O) 

Vertrek: Do 12 juli 2012 08:15
Aankomst: Do 12 juli 2012 16:35
Afstand: 43 mijl van totaal 1969 mijl

 

De route

Vandaag staat het traject door de Tjeldsund, met daarin de Sandtorgstraumen en de Ballstadstraumen, op het programma. Het is voor ons essentieel om in de Tjeldsund de stroom mee te hebben want anders duurt het erg lang voor we in Lødingen zijn. Eigenlijk hebben we reuze mazzel, want we hoeven ons ‘standaard’ vertrek tijdstip van 8 uur helemaal niet te verzetten. Als we niet al te snel varen zijn we een uur voor maximum stroom in de Sandtorgstraum en blijft er ook nog voldoende tijd over om stroom mee te hebben tot aan Lødingen

Met de zon erop ziet het er heel anders uit

Met de zon erop ziet het er heel anders uit

 

De 41 meter hoge brug over de Tjeldsund

De 41 meter hoge brug over de Tjeldsund

 

Vanaf Engenes tot de brug over de Tjeldsund hebben we een paar knopen achterlijke wind en is het droog, daarna moet het zeilpak aan omdat het regelmatig regent. We hebben het grootzeil gezet en ik doe nog een poging om de genua op de spiboom over de andere boeg te zetten, maar met 2 knopen schijnbare wind heeft dat geen zin. We zijn inderdaad een uur voor de piekstroom in de Sandtorgstraum en onze grondsnelheid stijgt tot 7,9 knoop. Eén keer moet ik een forse stuurcorrectie doen als een draaikolkje de boot even mee wil laten genieten. De stroomsnelheid in de Ballstadstraum is beperkter en daar registreren we een maximum van 7,1 knoop. Vanaf daar kunnen we warempel zeilen en zien we zelfs nog even 17 knopen wind op de meter.

De twee opstanden die het begin van de haveningang markeren

De twee opstanden die het begin van de haveningang markeren

De echte ingang met op de achtergrond een stukje van de haven van Lødingen

De echte ingang met op de achtergrond een stukje van de haven van Lødingen

Na de Tjeldsund is het nog ruim 10 zm doorvaren in zuidwestelijke richting voordat we tussen de twee opstanden door de nauwe haveningang van Lødingen binnen kunnen varen. We hebben op dat moment voldoende water onder de kiel, maar in de haven blijft het opletten want bij laag water is de haven is eigenlijk niet diep genoeg voor onze HQ

We maken om half vijf in de haven vast bij de diesel steiger, maar net als in Finnsnes pakt de betaalautomaat mijn creditkaart niet. De pomphouder op de wal is al gesloten en we moeten morgenvroeg maar eens vragen  of er nog alternatieven zijn om de tank weer wat voller te krijgen.

De gastenplaatsen in de haven zijn te klein voor ons, maar één van de leden van de bootclub wenkt ons en zegt dat we wel op de kopse kant van hun steiger mogen afmeren en hij helpt even om de boot vast te leggen.

Dit artikel is gepubliceerd in categorie ↓ Van de Kaap tot 65°.