Hammerfest – Skjervøy

Hammerfest – Skjervøy(70° 01,80 N   20° 58′,28 E)

Vertrek: za 7 juli 2012  07:10
Aankomst: za 7 juli 2012 22:00
Afstand: 72 mijl van totaal  1807 mijl

De route

Ons ultieme doel is dit jaar bereikt nu we voor de tweede keer de Noordkaap hebben gezien. We waren al tevreden met een week Lofoten, maar voor de tweede keer de kaap bereiken vinden we bijzonder. De uitdaging is nog niet ten einde en misschien is die nog wel groter. Op de heenreis konden we steeds besluiten of we verder zouden gaan of er een punt achter zetten. Die mogelijkheid hebben we op de terugreis niet. Tijdens het wachten op beter weer in Havøysund heb ik me al bezig gehouden met een schema voor de terugreis. Uitgaande van soortgelijke dagtrajecten als op de heenreis, met uitzondering van de periode op de Lofoten en de Vesteralen, kunnen we 6 augustus terug zijn in Franeker. Hierbij zijn geen ‘havendagen’ ingepland. Omdat we beiden tevreden zijn als we de eerste week van september terug zijn, hebben we dus een maand speling om rust, kortere afstanden en slecht weer in te calculeren. Als het erg tegenzit is eind september natuurlijk ook nog acceptabel. We gaan dit schema als controlemiddel gebruiken om zo de voortgang van de terugreis en de verwachte terugkomst datum in de gaten te houden.

De eerste dag blijven we al liggen in Hammerfest, want het weerbericht meldt een regendag met wind uit het westen. De volgende dag is er ook een zwakke westenwind, dus nog steeds op de kop en motoren dus, maar de neerslag is nihil en dat is een stuk beter. Als we uit Hammerfest vertrekken, zijn we van plan  om in een keer door te gaan naar Skjervøyhebben en Hasvik niet aan te doen zoals op de heenreis. Echter, ruim 70 mijl is een heel eind, bepaalde stukken zullen we de stroom tegen hebben en we moeten door Loppahavet, een gebied dat bekend staat als een minder plezierig gebied waar we zeker met wat oceaandeining te maken zullen krijgen vanwege de westenwind. Dat hier vreemde golven staan is niet zo gek, want de bodem van de oceaan loopt binnen 2 mijl op van 400 naar 40 meter diepte. In de pilots wordt gewaarschuwd om hier met harde wind goed rekening mee te houden

Vertrek uit Hammerfest

Vertrek uit Hammerfest

We vertrekken, we weten al bijna niet anders meer, met weinig wind en op de motor. Tussen het vasteland en het eiland Håja een paar mijl van Hammerfest zien we witsnuitdolfijnen heel dicht bij de boot. Helaas maar voor even en te kort om er een foto van te schieten. Het is geen eenling want we zien meerdere rugvinnen.  Ook op de heenreis hadden we in de Sørøysund al meerdere keren rugvinnen gezien, maar ook toen niet dicht genoeg bij de boot om te fotograferen.

Door de Sørøysund komt de wind niet boven de 8 knopen uit en komt steeds recht van voren. Als we na vele uren motoren in de uitmonding komen bij het gebied dat als Loppahavet wordt betiteld, wordt het inderdaad behoorlijk rollen op de oceaandeining. We zien de wind hier, nu we bijna op open zee zijn, ook heel langzaam meer over stuurboord komen, zo’n 15°, en we verheugen ons erop dat we de laatste 25 mijl waarschijnlijk een zeiltje kunnen trekken.

Rollen op de golven in dit gebied

Als we echter rond de punt van het eiland Silda varen is niets minder waar, de wind draait keurig mee en blijft even hardnekkig een 10-tal graden over stuurboord inkomen ondanks de 30° koerswijziging van 254° naar 227°. Opnieuw 15 mijl rollen op de oceaangolven met stroom tegen, het is niet anders. Maar aan alles komt een eind, ook aan die 3,5 uur tuffen. Dan komt opnieuw de vraag, kunnen we zeilen als we de volgende bocht om zijn voor de laatste 11 mijl?

Grillig gevormde punten op het eiland Silda

Grillig gevormde  punten op het eiland Silda

 

Nou vergeet het maar, want hoewel de wind een halve mijl voor de bocht plotseling 90 graden ruimer inkomt en we het voorzeil uitrollen, wordt al heel snel de windsterkte het probleem. Met 3 knopen en een rollende boot slaat het zeil alle kanten op. Ik rol het maar weer in en we tuffen maar weer door. Op twee en halve mijl voor Skervøy haalt de snel betrekkende lucht ons in en zien we alsnog regelmatig 17 knopen op de meter, maar omdat er af en toe wat neerslag is laten we nu het zeil maar ingerold en om 10 uur in de avond maken we vast aan de steiger, waarbij we nog even hulp krijgen van de schipper van de “Inua” waar we in Tromsø kennis mee hadden gemaakt, ….omdat de wind ons van de steiger wegblaast.

Gelukkig hebben we in bijna elke haven wel een onbeveiligde internet verbinding en zo ook hier. De weerberichten zijn unaniem, morgen nog zuid west en daarna een week lang noordelijke winden. Dus de reis naar Tromsø wordt een dag uitgesteld. De windrichting tussen de bergen is mee of tegen. Alternatieven zijn er schijnbaar niet en noordelijke winden moeten ons een achterlijke wind opleveren als we Zuidwest moeten. (Lees maar in het volgende verslag of het waar is)

In Skjervoy leggen de Hurtigboten ook een half uurtje aan. Hier komt de Kong Harald binnen

In Skjervoy leggen de Hurtigboten ook een half uurtje aan. Hier komt de Kong Harald binnen

 

Dit artikel is gepubliceerd in categorie ↓ Van de Kaap tot 65°.