Hammerfest – Havøysund

Hammerfest – Havøysund(70° 59,6 N   24° 40′,4 E)

Vertrek: ma 2 juli 2012  10:10
Aankomst: ma 21 juli 2012 15:30
Afstand: 26 mijl van totaal  1653 mijl

De gevaren route naar Denemarken

Alle drie de boten hebben hetzelfde plan, eerst boodschappen doen, dan tanken en daarna zo dicht mogelijk naar de Kaap. Onze beide buren hebben besloten naar Hønningsvåg te varen en van daaruit naar de kaap te gaan. Van Inge Ebeltoft, de Noor, wist ik dat hij van Kristiansand naar Kirkenes vaart, waar hij geboren is. Een en ander betekent wel dat hij op de terugreis rond de kaap gaat of er nu een extra stukje voor moet varen, want vanuit Hønningsvåg moet hij een stukje terugvaren om de kaap te zien. Ik heb niet de gelegenheid gehad om dat te vragen.

Brandstof tanken voor we op pad gaan, beter safe dan sorry

Wijzelf hebben geen vast plan. We blijven in Havøysund of varen door naar Gjesvæg, een plaatsje aan de westkant van Magerøy, van waaruit we naar de kaap gaan varen. Nadat we boodschappen hebben gedaan en we hebben getankt vertrekken we. De twee andere boten lagen tegen ons aan en waren dus het eerst bij de pomp. Als we als laatste de haven  uitvaren zijn de andere twee boten al erg ver weg en het lijkt of de afstand steeds groter wordt. Ik ga eerst nog maar eens alle pilots doornemen om zoveel mogelijk van  Gjesvæg te weten te komen. Een van de bezoekers in de jachthaven van Hasvik had me verteld dat het een prachtige plek was.  Voor mijn boot zou er plaats genoeg zijn. Ik kan echter onvoldoende gegevens vinden om heel zeker te zijn dat deze haven geschikt is. Dat moet wel het geval zijn, want er staan twee dagen aan te komen met windkracht 7/8 uit het Noordwesten en veel regen. Onder die omstandigheden willen we graag aan een drijvende steiger liggen, want het verschil tussen eb en vloed is hier toch nog 2,30 meter.  We besluiten definitief om in Havøysund te blijven. De afstand tot de kaap van hieruit is 25 mijl en dat kunnen we in een dag goed overbruggen. We komen dan dicht bij Gjesvæg langs en kunnen op de terugweg kijken of we daar een nacht kunnen blijven.

Als we iets verder van Hammerfest verwijderd zijn en we niet meer zo dicht onder de kust varen, begint de boot ook steeds sneller te lopen en de twee kleine stipjes aan de horizon worden groter. Als ik zie dat beide boten minder wind in de zeilen krijgen, halen we ze spoedig in.  Motoren worden gestart, over en weer worden foto’s gemaakt en gezamenlijk varen we naar Havøysund. We hopen dat we via de uitgewisselde e-mail adressen iets van de foto resultaten binnen zullen krijgen.

Over en weer worden foto’s gemaakt

We maken in Havøysund globaal op dezelfde plek vast als in 2005. Als we een tijdje liggen, blijkt dat we een goede beslissing hebben genomen, want het weer verslechtert en het begint behoorlijk te regenen. Rekening houdend met het komende slechte weer hadden we de boot met de punt al in westelijke richting gedraaid, maar omdat de wind daar nog niet is moeten we de kuiptent gaan zetten, want het regent naar binnen. Wij zijn erg blij met onze beslissing, want we hadden nog minstens 3 uur in de regen moeten varen als we naar Gjesvaer zouden zijn doorgevaren.

In  Havøysund komt nog een havenmeester langs.  We maken een (behoorlijk lang) praatje en de havenmeester nodigt ons uit om morgen een bakje koffie bij hem te komen halen. We liggen voor 55 Nok en 20 Nok voor elektriciteit. Maar dat komt morgen allemaal tijdens de koffie wel.  Het moet gezegd worden,  zo’n havenmeester is toch een stuk plezieriger dan zo’n metalen ‘koektrommel’ aan de kant in Bodø.

Dit artikel is gepubliceerd in categorie ↑ Van 70° tot de Kaap en voorzien van de volgende tags: , , .