Hasvik – Hammerfest

Hasvik – Hammerfest (70° 39,8 N   23° 41′,0 E)

Vertrek: zo 1 juli 2012  08:55
Aankomst: zo 1 juli 2012 15:25
Afstand: 35 mijl van totaal  1621 mijl

Hasvik-Hammerfest

We hopen op een mooie zeildag , maar ’s morgens komt de wind uit de richting  van Hammerfest waar we bijna in een lijn naartoe kunnen varen. Na de gebruikelijke ochtend rituelen vertrekken we. Een plezierige bijkomstigheid is dat we gratis hebben gelegen. Een ‘honestybox’ is er niet en een incasseerder is niet langs geweest. Tijdens de gesprekken met de bezoekers de vorige dag was ook al duidelijk geworden dat er weinig gasten in de haven kwamen.

Eenmaal buiten in de Sørøysund hijsen we de zeilen en beginnen we aan de eerste slag. Halverwege het eerste rak,  de sund is hier 7,5 mijl breed, lijkt het me beter om overstag te gaan. De wind komt uit het oosten, terwijl het weerbericht zuid, draaien naar west aangaf. Als dat snel gebeurt moeten we natuurlijk niet te ver naar het zuiden doorzetten. Het zit ons mee, want tijdens het tweede rak kunnen we steeds oostelijker varen en al snel kunnen we een rechtstreekse koers aanhouden. Allen jammer dat de windsnelheid al spoedig ook afneemt en we zien de aanwijzing vanaf 15 knopen gestaag zakken. Ergens halverwege moeten we wel besluiten om de motor te starten. Onderweg zien we twee keer een rugvin, maar wat het is kunnen we niet vaststellen, daarvoor is het moment te kort .

In Hammerfest is de mogelijkheid om aan te leggen voor kleine vissersschepen sinds 2005 uitgebreid met een grote drijvende steiger. De kleine korte steiger bij de Rådhusplassen is nu uitsluitend bestemd voor recreatie boten. Er is nog ruimte en we liggen op vrijwel dezelfde plek, maar samen  met de 2 andere motorboten is de steiger dan ook helemaal vol. Opnieuw valt ons op dat de voorzieningen in de grotere plaatsen vaak slechter zijn  dan in de kleinere havens. We willen de watervoorraad graag aanvullen, maar er is slechts een kraan op afstand zonder slang. Voor elektra moet een kaart worden gekocht op een onduidelijke plaats. Bovendien gebruik je zo’n kaart dan vaak maar voor een heel klein gedeelte, want de accus’s zitten immers vol.

Het uitzicht vanaf het plateau Salen

Als we goed en wel liggen, verkennen we samen de stad en zoeken we uit of we nog ergens anders boodschappen kunnen doen, want de Coop gaat pas om negen uur open. We willen morgen graag vroeg weg, want er staat harde wind aan te komen en dan is het plezierig om een goed plekje te hebben daar ergens bij de kaap. Er is niets anders te vinden. Hilda vindt de klim via de Sikk sakk veien, een erg steil wandelpaadje omhoog) naar het Salem plateau  veel te veel van het goede en daarom ga ik alleen. Boven heb je een prachtig uitzicht over Hammerfest en het omringende water. Er zijn onderweg en aan het einde van het paadje bankjes waar je even kan bijkomen. Na de klim maak ik er toch even dankbaar gebruik van. Er zit al een Noor en we praten een half uurtje heel gezellig samen.

’s Avonds komt er nog een zeilboot binnen met, jawel, een Nederlandse vlag.  Het is de ‘Stella’  van Bert Joosse uit Almere  die samen met Mike Brouwer en Frank Halsema ook rond de Kaap gaan. Hun plannen om naar Spitsbergen te gaan hebben ze inmiddels moeten bijstellen omdat zij natuurlijk ook te weinig wind zijn tegengekomen. Eigenlijk heel erg jammer, want het is dit jaar hun tweede poging nadat in 2007 hun eerste poging ook al door het weer niet door kon . Het doet me denken aan onze tweede poging om naar IJsland te zeilen.

Als de buren zich afvragen waar ze een kaart voor de elektrazuil kunnen kopen, besluiten we eerst maar eens te proberen of er eigenlijk geen spanning op staat, en dat blijkt het geval. Spoedig hanger er dus twee snoeren. Nog iets later komt nog een Noor, Inge Ebeltoft, het pakje van 2 boten vergroten tot 3. We kennen de boot en de schipper al van Tromsø en Skjervøy.

Dit artikel is gepubliceerd in categorie ↑ Van 70° tot de Kaap.