Skjervøy – Hasvik

Skjervøy – Hasvik(70° 28,8 N   22° 09′,8 E)

Vertrek: za 30 juni 2012  05:40
Aankomst: za 30 juni 2012 11:50
Afstand: 40 mijl van totaal  1586 mijl

De weerberichten voor morgen zijn tegenstrijdig: www.yr.no meldt 11m/sec ( ca 22 knoop) voor de hele dag terwijl de gribfiles voor zaterdagmorgen starten met 15 knopen snel afnemend tot bijna niets rond 12 uur. Als we gaan slapen vrijdagavond hebben we ‘het volle waszak probleem’ helemaal opgelost en we hebben besloten zo rond 8 uur te vertrekken.

Als ik wakker wordt en op mijn horloge kijk is het al kwart voor 10. Ik heb me grandioos verslapen en dat is niet meer gebeurd sinds ik me kan heugen. Ik heb zelfs nooit een wekker nodig. Ik wek Hilda, maak ontbijt en koffie, en constateer ondertussen dat de boordklok stil staat, want de klok wijst 10 over 4 aan. Vreemd, want de batterij is nog vers. Het wordt me duidelijk dat het nog erg vroeg is als op de GPS ook dezelfde tijd wordt afgebeeld en ik ontdek dat ik mijn horloge verkeerd om op mijn arm heb . We zijn al te ver gevorderd met opstaan en besluiten om te vertrekken. Er is weinig wind in de haven en de gribfiles hebben kennelijk gelijk gehad.

Welnu, geen van beide weerberichten komen overeen met de werkelijkheid. Zo gauw we de zeilen omhoog hebben en op koers liggen gaat ook de windsterkte omhoog. De 20 knopen worden al snel gepasseerd en ik moet al ras mijn 120 m2 zeil wat kleiner maken. Het begint met het eerste rif, maar als de windsterkte maar steeds hoger wordt gaat ook het tweede rif erin en het voorzeil is al snel gereefd tot formaat zakdoekje. De wind blaast met 30 tot 36 knopen en de bootsnelheid (SOG) is constant boven de 9 knopen. Misschien heeft het ook wel te maken met het Funneleffect vanuit de fjorden, want als we tussen Loppa en het vasteland varen registreren we winden van minder dan 10 knopen. De laatste 10 mijl door de Lopphavet over bakboord en de brede Sørøysundet over stuurboord waait het rond de 20 knopen, maar de golven zijn veel hoger en vervelender,  zodat we daar steeds onder de 8 knopen bootsnelheid blijven. Onder de kust bij Hasvik zijn de golven helemaal rottig en daar komt af en toe een golfje over het dek rollen. Binnen de golfbrekers  van Hasvik kunnen we aftuigen en ontdekken we dat er eigenlijk weinig mogelijkheden zijn om vast te maken Met veel moeite maken we vast, gedeeltelijk  aan het uiteinde  van een drijvende stijger en gedeeltelijk aan een zgn vinger.  Alle beschermingsmiddelen hebben we aan de buitenkant hangen om beschadigingen te voorkomen. Maar we liggen tenminste. Er komen nog een paar mensen langs om een praatje te maken. Een mevrouw vertelde dat ze lange tijd had zitten kijken hoe we binnenkwamen. Het was alsof we stillagen en dan weer vooruit schoten, zei ze.  Het heeft, gezien vanaf de kant, natuurlijk allemaal te maken met de bewegingen van de mast die in hoge golven natuurlijk nogal heen en weer gaat, want wij hadden bepaald niet het gevoel alsof we niet vooruit kwamen.

Toen ik de logfiles, die per kwartier worden geregistreerd op de computer, analyseerde  zag ik qua ware wind een piek van 42 knopen en qua bootsnelheid (SOG) een top van 10,2 knopen. We hebben met deze boot nog nooit zoveel wind gehad, maar hebben ook nog nooit zo hard gevaren.

Waar de beide weervoorspellers wel gelijk in hadden was de afname van de windsterkte tegen de avond. Als ik dan een wandeling ga maken is het bijna windstil.

Er heeft een ramp plaatsgevonden

In de harde wind, tijdens het reven heeft er een ramp plaats gevonden. Mijn geweldige muts waar ik zo aan gehecht was (op de foto nog in functie) is van mijn hoofd gewaaid en is verloren gegaan. Ik heb mijn mond even moeten spoelen nadat een serie lelijke woorden de harde wind even overstemden.


Dit artikel is gepubliceerd in categorie ↑ Van 70° tot de Kaap.