Bodø – Nordskot


Tocht: Bodø – Nordskot (67° 50′,1 N  – 14° 47′,4 E )

Vertrek: Di 12 juni 2012 09:00
Aankomst: Di 12 juni 2012 16:15
Afstand: 39 mijl van totaal  1228 mijl

Als het opnieuw geen zeilweer is gaan we vandaag maar oversteken naar Moskenes. Als we de haven echter uitzijn en ten zuiden van Langegode langs willen varen, merken we dat we in Noordelijke richting goed kunnen varen. Wat maakt het ook allemaal uit op welke wijze we naar de Lofoten gaan. We hebben zin in zeilen en dat gaan we ook doen ook. Met 120 m2 zeil en een windje tussen de 5 en 9 knopen verplaatst de boot zich tussen de 5 en 6,5 mijl in een uur. Het is fantastisch om het hele stuk weer zonder motor te kunnen varen en pas de laatste 2 mijl als we door een erg smalle sund moeten, gaat de motor aan.

Mooie plek en schitterend weer!

We zijn voorlopig de enige boot in dit haventje en we kunnen het beste plekje kiezen. Opnieuw staan we verbaasd dat we hier een uitstekend WIFI signaal hebben en we kunnen dan ook mail, weerberichten en gribfiles afhandelen. ’s Avonds durf ik het zelfs aan om alle kaarten van Navionics opnieuw te downloaden, een actie die zeker twee en een half uur in beslag heeft genomen. We hebben dan wel alle wijzigingen op alle kaarten weer verwerkt en kunnen nu weer van Ierland naar Rusland varen met bijgewerkte kaarten.

We hadden de dag ervoor ontdekt dat rondom Bodø een gedeelte van de kaart niet goed was. Wel alle nautische informatie zoals bakens, lichten e.d. was aanwezig, maar alles wat land, hoogten en diepten moest aangeven ontbrak. Navionics wist dit blijkbaar ook al, want na het opwaarderen van de kaarten was de fout hersteld.
Hoewel we ons op de routelijn konden orienteren, wat overigens prima ging, had ik voor de zekerheid op de laptop toch ook Open CPN gestart met c-map kaarten, zodat we daarop konden varen als het niet zou gaan. Ook hadden we natuurlijk de papieren kaarten kunnen gaan gebruiken, maar alle voorzorgsmaatregelen waren niet nodig.

Eigenlijk best wel iets om over na te denken: We hebben twee Navionics kaartjes van Noorwegen die we voor vertrek voorzien hebben van “freshest data”, het nieuwe systeem van Navionics. Een van de kaartjes zit in de kaartplotter, het andere kaartje wordt gebruikt door het Raymarine RNS navigatie programma op de bootcomputer en daarnaast hebben we de nieuwe Navionics PC app met zijn apart gedownloade navionics kaarten die op schijf staan. Meer dan voldoende lijkt het zo. Als de brongegevens echter niet goed zijn kun je alles driedubbel hebben, maar het werkt toch niet. Ook aan WinGps hebben we niets omdat er geen kaarten beschikbaar zijn voor dit programma. Toch goed om nog alternatieven achter de hand te hebben als het echt niet meer gaat. Voor dergelijke situaties hebben we dat enorme pak met papieren kaarten bij ons en daarnaast dus ook nog Open CPN.

Het plekje bevalt ons zo goed dat we er maar een extra dag blijven. Ook goed om het maar eens weer te proberen. ’s Middags ga ik een paar uurtjes er met de rubberboot op uit om een visje te vangen voor het avondeten. Het lukt niet. Wel vang ik ’s avonds een kabeljauw van bijna 60 cm. Maar opnieuw vragen we ons af wat we er mee moeten, want de vis zou tot morgenavond in de koelkast moeten blijven en de mogelijke geur vinden we niet acceptabel. Dus de vis mag weer gaan zwemmen.

Route Bodo-Nordskot

Dit artikel is gepubliceerd in categorie ↑ Van 65° tot 70°.