Bolga – Bodø


Tocht: Bolga – Bodø

Vertrek: Zo 10 juni 2012 08:30
Aankomst: Zo 10 juni 2012 19:00
Afstand: 39 mijl van totaal  1192 mijl

Het doel vandaag is duidelijk: Bodø, een afstand van ongeveer 37 mijl. Het wateroppervlakte in de haven is als een spiegel en de keuze welk zeil het werk moet doen lijkt evident. De motor krijgt een schouderklopje als ik het oliepeil controleer, een routine die ik meestal ’s avonds al doe omdat de motor vaak al draait voordat ik gepeild heb. Sinds ik mocht aanschouwen hoe een jacht met een volledig kapot gedraaide saildrive ergens werd binnengesleept, check ik ook elke dag het peil en de kleur van de olie in de saildrive. Een melkachtige verkleuring van de olie betekent vermenging met water. Tijdige ontdekking en reparatie kan hoge revisiekosten of vervanging voorkomen. Dagelijkse controle geeft bovendien een goed inzicht in eventuele veranderingen van de conditie van het ‘ijzeren zeil’. Uiteindelijk viert dit werkpaard dit jaar z’n 30ste verjaardag al.

Mijn herinnering uit 2005 lijkt deze keer helemaal niet te kloppen. Een deel van het traject tussen Bolga en Støtt stond me voor de geest als een kronkelig stukje tussen stangen en varde’s, maar niets van dat alles, het is ruim en breed. Als ik later op de website het verhaal van 2005 nalees blijkt dat we toen een iets andere route hebben gevaren, tussen de Meloyvar eilandjes door, en dat verklaart alles. Ik begon al te twijfelen ……

Als we Støtt naderen, trekt de wind een weinig aan tot rond de 5 a 6 knopen en dank zij de 599 m hoge Kunna wordt de wind in een, voor ons, gunstige richting afgebogen. Ik rol het voorzeil uit en de ‘witte 70m2 motor’ kan het even overnemen. We halen zowaar dezelfde snelheid als op de motor, zo rond de 5 knopen. Dat belooft wat voor het lange rak naar Bodø. Als we de Kunna gerond hebben, blijken het weer Nederlandse gedachten te zijn geweest. De windmeter vertoont weer windsnelheden van 1 to 4 knopen en het eerste stuk is de deining weer goed te merken, een reden om de giek maar weer eens met een extra lijntje vast te zetten.

Op naar de geul tussen Stott en de Kunna

De haven van Bodø is een en al herkenning. Het zwarte Radisson hotel is wel erg prominent. De lange steiger onmiddelijk na het binnenvaren over stuurboord biedt voldoende plaats. We weten echter dat we hier erg ver moeten lopen om boodschappen te doen en daarom gaan we eerst kijken of er een plekje te vinden is dichter bij het centrum. Het is geen enkel probleem, plenty ruimte. Aan de andere kant van de steiger ligt de Rakau, een prachtige houtepoxy zeiljacht uit Vlissingen. Ik maak later een praatje met de eigenaar, die me een leuke tip doorgeeft die hij weer van Noren kreeg. Het heeft iets te maken met de lengte van Noorse boten.

Bodo

Voor mij is een stad geen plezierige omgeving om te liggen en ik vind de sfeer vaak niet aangenaam. Eigenlijk zouden we voorbij moeten varen, maar Hilda is hierin minder extreem. Hier in Bodø wordt mijn gevoel nog eens onderstreept door een metalen betaalautomaat op de kant die het tarief niet eerder prijsgeeft nadat de pinpas is ingevoerd. Het is twee keer zoveel als de NKK 150 (€20) wat we als een soort ‘standaard tarief’ voor onze boot zijn gaan beschouwen, maar bovendien nog exclusief het gebruik van elektriciteit. En daarnaast, althans volgens de ‘Norwegian Cruising Guide’ : “The toilet, shower and laundry block take credit cards.” Dat kunnen we niet checken, want de doucheruimte in de Molostua wordt gerenoveerd en zo te zien duurt het nog wel even voor het klaar is. Een alternatief kan ik niet ontdekken. Ik wacht bij de automaat nog even of een blikken stem mij een “Enjoy your stay in Bodø” zal gaan wensen, maar de ‘havenmeester’ zegt niets.

Dit artikel is gepubliceerd in categorie ↑ Van 65° tot 70°.