Roan – Ottersøy

Aankomst:  Wo 7 juni 2012 17:15
Afstand:       54 mijl van totaal  1015 mijl

De route

Het doel vandaag is Ottersøy, een klein haventje iets verder dan Rørvik. De uitdaging zijn de boodschappen die we nodig hebben. We liggen tegen de visser die om half negen weg wil varen en als we in Roan een winkeltje kunnen vinden komen we laat weg. In Ottersøy verwachten we daarom geen mogelijkheid om nog iets te kopen, mocht er al een winkel zijn. We zullen dus onderweg proberen om ergens aan te leggen en daar inkopen te gaan doen. Setervika lijkt een mogelijkheid en ligt aardig op de route maar het blijft een twijfelachtige mogelijkheid. Als het niet lukt zijn we aangewezen op Rørvik waar we waarschijnlijk te laat aankomen.

’s Morgens ben ik vroeg op omdat ik er niet van overtuigd ben dat de visser pas om half negen vertrekt, hoewel ik hem expliciet heb gevraagd of hij om “half past seven” of om “half past eight” zou vertrekken. Ik had het bij het goede eind, want om kwart over zeven zijn de mannen er, en om half acht wordt er vertrokken. Gelukkig zijn wij er klaar voor en hoewel we tegen de kade hadden kunnen gaan liggen, vertrekken we maar. Het is windstil en het water is als olie.

Rond 12:00 gaan we stuurboord uit en leggen aan in Setervika, een klein vissersplaatsje. Hoewel in een van de pilots staat dat er een klein winkeltje is dat enige uren per dag open is, heb ik, nadat we hebben aangelegd, er weinig vertrouwen in. Aan de kant vraag ik ernaar en men wijst naar een gebouwtje een kilometer verder. De winkelier is een heel aardige man en komt zich meteen verontschuldigen dat de auto die verse spullen moet komen brengen er pas over een uur is. Hilda had een behoorlijk lijstje gemaakt en tot mijn verwondering is vrijwel alles aanwezig. Bij het afrekenen vraagt de winkelier nogmaals of ik alles heb kunnen vinden. Ik noem gourgettes en brood. Het zijn beide artikelen die met de auto onderweg zijn. Maar brood heeft hij nog van gisteren en ik krijg twee broden mee, helemaal gratis.

In het haventje van Ottersoy

Al met al heeft het toch wel een uurtje extra gekost en dat zorgt ervoor dat we niet voor acht uur ’s avonds in het haventje van Ottersøy aanleggen. Er is nog net een plaatsje vrij aan de steiger en, hoewel niet echt nodig, biedt een drietal mannen de helpende hand om aan te leggen. We liggen prima, maar er is niet meer dan elektriciteit en water. Sanitaire voorzieningen ontbreken, hoewel in de “Havneguiden” wel staat aangegeven dat het er is. Er staat wel een gebouwtje aan de kant met een groot slot op de deur en dat zou het misschien kunnen zijn.

’s Avonds komt een van de drie mannen me nog speciaal even waarschuwen om bij vertrek niet te dicht langs de golfbreker te varen omdat het daar ondiep is. Deze haven is tot nu toe wel de goedkoopste die we zijn tegengekomen: slechts Nok 50,- terwijl we ‘standaard’ toch wel zo’n Nok 150,- neertellen.

Dit artikel is gepubliceerd in categorie ↑ Van 60° tot 65°.

2 Responses to Roan – Ottersøy

1. Patricia schreef:

Ahoi zeevarenden,

Helemaal top die foto van dat grijs-witte gesteente!
    Maar zijn Henk en Hilda echt wel aan boord? Ik heb 1 foto van Hilda gezien maar nog geen een van jou Henk!
    Krijg helaas het verslag vanKristiansund naar Boroysund niet geopend (misschien staan daar wel hele leuke foto’s van jullie bij?!)

Groetjes, Patricia

• henk schreef:

Dat jij het nu moet ontdekken, maar inderdaad, we zijn gewoon thuis. We hebben de boot dit jaar allen op pad gestuurd en dat gaat voortreffelijk zo je ziet.