Naar Borkum

De route

De stevige wind uit het west-zuidwesten blijft tot vrijdagmorgen. We hadden ’s morgens vroeg kunnen vertrekken, maar kruisen op een onrustige zee zou ons lot zijn geweest. Bovendien was de Schluchter, de  westelijke uitgang bij Norderney, niet de favoriete keuze geweest bij een westelijke wind en de twijfels over de motor. We kiezen ervoor om ’s middags te vertrekken, omdat volgens de weersvoorspellingen de wind dan weer naar zuid-zuidoostelijke richtingen zou draaien en zou afnemen tot 4Bf.

Rond 4 uur vertrekken we uit Norderney. De wind is nog steeds westelijk en het waait rond de 12 knopen. Op de motor ronden we het eiland en de Schluchter lijkt goed te bevaren.

De twee mogelijkheden om Norderney te verlaten

De twee mogelijkheden om Norderney te verlaten, tenminste voor diepstekende schepen.

Ik had al uitgezet dat de tocht door het Doovetief zo’n 5 mijl langer zou zijn, terwijl ik daarbij geen rekening had gehouden met het feit dat we een deel hiervan zouden moeten kruisen.

Na de Schluchter zetten we De High Aspect die we deze winter opnieuw  hebben laten aanpassen voor de wegneembare voorstag. Het is een 48 m2 zeil dat iets kleiner is dan wanneer het voorzeil tot het tweede merkteken is ingerold. Het zeil is redelijk bol en we halen niet meer hoogte dan met de genua. Dus de extra moeite in aanmerking genomen van het  plaatsen van de wegneembare voorstag en het later weer opbergen van het zeil, schat ik dat de HA niet zoveel gebruikt zal gaan worden.  Na de tweede slag naar buiten ter hoogte van de cardinale noordton Juisterrif-N  is de wind afgenomen tot 5 knopen en zetten we de motor bij om nog een goede voortgang te maken. Van te voren had ik het verschil in afstand tussen Borkum en Lauwersoog bepaald dat 21 mijl bleek te zijn. Omdat we de motor zo weinig mogelijk willen gebruiken, hebben we afgesproken dat we naar Borkum gaan als er niet gezeild kan worden. We draaien om het BorkumerRiff heen en omdat de wind nog steeds westelijk is trekken de laatste 9 mijl de zeilen weer iets meer mee, hoewel er niet meer dan 6 knopen wind staat. Inmiddels is de zon onder en we komen bij donker bij de Fischerbalje aan. Het is op dat moment, om half twaalf, al twee uur na laag water. We verwachten dus wel wat stroming, maar bij het uiteinde van de strekdam is het water geweldig in beweging, zover we het althans kunnen zien in het donker.  Ook merken we dat we de stroom goed mee hebben naar de haveningang. Vooral in het donker is het plezierig als de situatie ter plaatse bekend is, want het is nog even goed opletten voor onverlichte tonnen onderweg.

Even bij de les blijven In het donke!

Even bij de les blijven In het donker!

Vooral de eerste rode ton  passeren we op korte afstand maar de rest is niet echt een probleem. De eerste haven, jachthaven Baalman, varen we voorbij omdat ik heb gelezen dat deze haven een beetje vervallen zou zijn. Bovendien is de haven te ondiep voor ons en er is ook nog eens een dempel voor de haven. Dus zeker met laagwater heel erg ongeschikt. De tweede haven, de schutzhaven met daarin de steigers van watersport vereniging Burkana,  draaien we netjes binnen en we maken ons klaar om aan te leggen. In het donker is het iets moeilijker om een plekje te vinden, maar dat gaat prima als we eerst even oriënterend hebben rondgevaren.

Zaterdagmorgen als we wakker worden waait het zuidoost 4 Bf.   We liggen niet aan een steiger van Burkana maar tegen een soort drijvende kade, een grote betonnen bak, oorspronkelijk bedoeld voor Duitse marineschepen. Ze zijn niet echt gebouwd voor  jachten en als een ander jacht is vertrokken verkassen we naar dat plekje omdat de houten kade daar geschikter is. Bovendien is er ook een stroomaansluiting.

Dsc0395xx

De windwaarschuwingen voor de Ost-Friesische Inseln worden per uitzending ernstiger, om 14:00 uur: Suedwest 6, dabei boeen von 10 beaufort, gewitter. Er komt een lokaal lagedrukgebied over rond 12 uur. De wind draait heel snel van zuidoost naar zuid en we zien windstoten op de meter van boven de 40 knopen. We zijn er niet rouwig om dat we in een haven liggen, want het blijft hard waaien die zaterdag.

Ook de zondag begint nog met een Zuid-Zuidwestenwind van een dikke 5Bf. Alle weerberichten geven aan dat het de komende week gemakkelijker zal zijn om naar het westen te komen. De verwachting is dat de wind naar  NoordOost tot Oost  zal draaien en dat de  windsterkte ongeveer 4Bf zal zijn .  Met een motor waarvan de lekkage steeds erger wordt vinden we het toch maar beter om te wachten op rustig weer met een wind die ons wat gemakkelijker  de goede richting in brengt. We hopen dat we de motor zo weinig mogelijk hoeven te gebruiken.

 

Dit artikel is gepubliceerd in categorie 2013 - Het zit tegen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.