Vanaf dinsdagmiddag liggen we in Cuxhaven af te wachten wat ‘De Schiffart’ voor ons kan doen. We doden de tijd met lezen, boodschappen doen en wat onderhoudsklussen. Ik zoek uit hoe ik hier kan internetten, want WIFI is er niet bij, alle netwerken zijn beveiligd. Met mijn USB modem stick van Vodafone loop ik bij hun vestiging in Cuxhaven binnen. Ze zoeken voor mij precies uit of het ding met een Duitse prepaid SIM wil werken. Nadat dat positief uitvalt koop ik de Simkaart met €10 surftegoed voor €9,95. Ik kan 24 uur internetten met een maximumn van 1Gb voor slechts 3,95. ’s Avonds komt het er niet meer van, maar vrijdagmorgen ben ik on-line en kan ik de mail afwerken en de Website bijwerken. De tijd gaat eigenlijk ook wel weer erg snel voorbij.
Vrijdag krijgen we de plezierige mededeling dat Jan de Schiffart op zaterdag langs komt om naar de motor te kijken. Hij arriveert met een goede bekende, beiden experts op dieselmotoren. Er wordt geluisterd en getest en ik ben het helemaal met hen eens dat de motor prachtig loopt. De experts hebben wel een verklaring. Ik begrijp uit het verhaal dat er een iets verhoogde carterdruk is, wat normaal is tijdens het inlopen van dieselmotoren. Deze carterdruk heeft weer als gevolg, dat de olie onder het kleppendeksel meer opspat. Volvo Penta heeft een rechtstreekse afzuiging tussen de vuldop voor olie die in het kleppendeksel zit en de luchtinlaat van de cilinders. Een deel van de opspattende olie wordt opgezogen en komt rechtstreeks in de cilinders terecht, wat het roken verklaart. Voorlopig is het verstandig dat de directe afzuiging even wordt verwijderd. We draaien een half uur proef, ook belast en zien eigenlijk geen rook meer. Het noodzakelijke bijvullen met koelvloeistof zou een grote luchtbel in de boiler kunnen zijn geweest. Ik geloof in hun expertise maar ik moet het vertrouwen nog wel terugwinnen en dat zal pas lukken als ik weer een aantal uren met de boot heb gevaren. Jan de Schiffart is echter zeer beslist: ‘Aan die motor mankeert niets, ga jij met een gerust hart dat Kieler kanaal maar in!’
Hoi Henk en Hilda.Ik schrok van het feit, dat jullie al zolang stil liggen en ook nog in de Amerikahaven.Wist niet, dat dat daar mogelijk is.Wel voor noodgevallen.Was bang voor medische problemen. Gelukkig lijkt het mee te vallen met de motor.
Rondje IJsselmeer vollekracht zou achteraf niet gek zijn geweest.Maar jij bent niet voor een gat gevangen, dat is duidelijk Henk.Mochten er medische problemen of vragen zijn, dan kun je altijd terecht bij mij voor overleg.Dat spreekt voor zich.Het weer hier begint iets aangenamer te worden .Wel aldoor N-NW over koude zee.Vanaf woensdag zal eea gaan verbeteren en krijgen jullie ook meer warmte.Wind kan wel NO-O worden.Genieten.Nou goede vaart door NOK en we houden kontakt! Groeten Bert
zo als ik lees doet hij het weer ,t,motortje
zijn jullie nu weer op zee richting het kanaal?
succes en hopelijk!!!! geen motor pech weer
schip ahoy
Agniet en jacob
Nou, zo te horen is het nu allemaal in orde en zijn jullie weer aan het varen! Ben benieuwd bij het volgende verslag te lezen of jullie lekker zijn opgeschoten! Groetjes, Patricia
ben het zeer met meneer Bert eens! je moet ook vaker naar je dochter luisteren! had ook rondje ijselmeer gesuggereerd…. maar ja, pa i seven eigenwijs als zn dochter
🙂
ben weer thuis uit portugal; goed congres gehad.