Defecte dynamo

Tijdens de revisie van de motor is de bestaande Lucas dynamo vervangen door een nieuwe Hitachi LR180 dynamo. Ik had de dynamo al enige tijd geleden aangeschaft om toe te passen als tweede dynamo voor het opladen van de lichtaccu’s. De capaciteit van deze dynamo is meer dan voldoende voor de 5 aanwezige accu’s. Het revisiebedrijf heeft de originele spaninrichting heel netjes aangepast voor deze dynamo.

Direct al na de installatie van de gereviseerde motor was de afgegeven spanning van de dynamo nauwelijks 14 Volt. De spanning die na de scheidingsdiodes overblijft is dan slechts 13,3 V. Dit spanningsniveau is te laag om de accu’s volledig te laden, en de dynamo heeft ook geen mogelijkheid om een sense-spanning aan te sluiten om de afgegeven spanning te verhogen. Met de Victron lader kunnen de accu’s echter wel volledig worden opgeladen en voor deze zomer  verwachten we hier geen problemen van te ondervinden.

Tijdens de reis liep de afgegeven spanning steeds verder terug en op het laatst zagen we de laadspanning variëren tussen 12,6 en 12,9 volt. Op de tocht van Harlingen naar Leeuwarden was de spanning helemaal weg. Vanwege de olielekkage dachten we dat de dynamo inmiddels vol zat met olie en we verwachtten dat na reiniging het probleem over zou zijn.

Ik heb de dynamo uitgebouwd, maar na demontage bleek dat de binnenkant mooi schoon was. Hierop heb ik de dynamo laten testen bij een gespecialiseerd revisie bedrijf in Leeuwarden. Op de testbank werd duidelijk dat de dynamo kapot was.  Ik heb vervolgens alle diodes, de rotorspoel  en de statorspoelen  nagemeten. Hier  was geen defect te constateren. Ook de koolborstels zagen er goed uit. Het enige dat dan overblijft is de spanningsregelaar. Deze elektronica is ingegoten in een blokje en kan niet gemakkelijk worden nagemeten. Ik heb een nieuwe regelaar besteld, teneinde zelf de dynamo te repareren. Deze overweging was snel gemaakt, want een nieuwe dynamo bleek behoorlijk prijzig, terwijl de regelaar maar €15 kostte.

De mechanische compatibiliteit van de nieuwe regelaar was niet 100% en ik moest wat knutselen om het onderdeel op zijn plaats te krijgen. Uiteindelijk weer met de gerepareerde dynamo naar de testbank waar het predicaat ‘weer helemaal oke’  werd afgegeven. Voor mij blijft de vraag onbeantwoord waarom zo’n nieuwe dynamo zo gauw kapot ging.

Tijdens de eerste  test meet ik toch maar eens wat er met de spanning van de dynamo onderweg naar de accu gebeurt. Over de spoelen van de sparksuppressor, een overblijfsel van de originele Lucas dynamo, blijft 2 x 0,2V staan. De scheidingsdiodes nemen ook nog eens 0,7V, zodat van de 14,3V nog slechts 13,2 volt overblijft. In de originele situatie werd deze spanningsval door een hogere uitgangsspanning van de dynamo gecompenseerd.

Een andere noodzakelijke  verbetering dat tijdens de metingen naar voren kwam was de vervanging van de bestaande kabels vanaf de dynamo. De nieuwe dynamo kan 80Amp leveren aan 5 accu’s met in totaal 770Ah aan capaciteit. De originele draden van 4 mm2 zijn daarvoor meer dan ontoereikend. Ik laat kabels maken met een doorsnede van 25 mm2. De sparksuppressor wordt verwijderd en de scheidingsdiodes maken plaats voor een moderne FET scheider, die maximaal 0,1V per uitgang opsnoept. Uiteindelijk meet ik rond de 14,2 V op de accu’s. Een acceptabele waarde.

Dit artikel is gepubliceerd in categorie Waarom terug?.