Lekkage zeewaterpomp

Tijdens de eerste passage van het Noord-Oostzeekanaal richting Kiel ontstond olielekkage bij de motor op drie verschillende plaatsen. Een daarvan trad op via de oliekeerring van  de zeewaterpomp. Omdat de olielekkage ernstige vormen begon aan te nemen, zijn we omgekeerd en weer terug gegaan.

Terug in Leeuwarden heb ik de zeewaterpomp uitgebouwd en naar het revisiebedrijf gebracht. Ik zag lichte rillen in de as waar de oliekeerring moest afdichten en ik constateerde behoorlijke speling in het bronzen glijlager dat in het midden van de pomp zit (nr 8 in onderstaande tekening).

2b-15

De zeewaterpomp is inmiddels terug,  voorzien van twee nieuwe keerringen ( de nrs 14). De ene moet de olie in de motor tegenhouden en de andere moet ervoor zorgen dat het water in zijn eigen compartiment blijft.  Jan de Schiffart heeft de speling in het middelste glijlager ook geconstateerd  en heeft ter vervanging een nieuwe gedraaid. Omdat speling een enigszins slingerende as  tot gevolg heeft,  kan dit versnelde slijtage veroorzaken van de keerringen waardoor olie en water lekkage kan ontstaan.

Het oude bronzen busje bleek bij nameten een ietwat ovale binnenmaat te hebben. Ik kon slijtage van ca 0,2 mm meten. Het veertje in de water keerring was op drie plaatsen gebroken en vertoonde roest.  Aan de vervangen oliekeerring kon ik visueel geen afwijkingen constateren.

Naar mijn mening kan de slijtage aan het bronzen binnenlager niet zijn ontstaan in de 110 uur die de motor na de revisie heeft gedraaid. Ook ben ik ervan overtuigd dat er tijdens de revisie niets aan de pomp  is gedaan en dat het vinkje op mijn lijst met te reviseren delen er ten onrechte op is gezet. Kortom, deze lekkage had voorkomen kunnen worden. Op de lijst van  winteronderhoud wordt de zeewaterpomp toegevoegd. De rillen in de as op de plaats waar de oliekeerring moet afdichten bevallen mij helemaal niet.

Dit artikel is gepubliceerd in categorie Waarom terug?.