Olielekkage motor

Op verzoek van het revisiebedrijf heb ik de uitlaatslang vervangen. Hun ervaring heeft een aantal keren uitgewezen dat in oude uitlaatslangen delaminatie optreedt, waardoor de doorvoer van het externe koelwater kan worden belemmerd. Daarnaast moest de dynamo eerst weer bruikbaar zijn voordat zij konden testen.

Donderdag 27 juni komt het revisiebedrijf reparaties verrichten. De V-snaar pulley wordt verwijderd en we zien een ril die door de originele oliekeerring in de oppervloakte is gesleten. Opnieuw een duidelijk manco voor wat betreft de revisie. Het werkplaatshandboek geeft aan dat de oppervlakte aan de binnenkant van de V-snaar pulley moet worden afgedraaid als er rillen in zitten. Een alternatief is een speedy sleeve, een superdun busje die om de binnenzijde van de pulley word gekrompen om zo een nieuwe oppervlakte te verkrijgen.

De monteur heeft een nieuwe oliekeerring, maar ik geloof er niet in. Een nieuwe keerring zit zelden exact op dezelfde plek als de oude. Na een kwartier onbelast draaien en tien minuten belast op 1800 toeren lekt de plek opnieuw.  Hierna wordt besloten de V-snaar pulley mee te nemen en hiervoor een oplossing te bedenken.

De motor rookt nog steeds en de monteur ziet het. Hij wil echter geen uitspraken doen en daar heb ik begrip voor.

Woensdag 3 juli wordt een iets afgedraaide V-snaar pulley en een passende oliekeerring geplaatst en de lekkage op die plaats is over. De monteur doet nog nasporingen naar de lekkage onder de motor maar vindt niets.  Hij denkt dat lekolie vanaf de V-snaar pulley via de schuine kant van het carterdeksel onder de motor is terechtgekomen. Ik denk iets anders. Hij vraagt me om het eerst maar weer eens in de praktijk te gaan testen. 

Omdat ik wat beter wil weten waar de eerste druppen naar beneden komen leg ik een stuk karton, omwikkeld met keukenpapier onder de motor.  We vertrekken naar Makkum, maar na 10 minuten varen ligt er al een oliedrup. Ik weet nu precies waar de olie naar beneden komt, maar ik  kan opnieuw niet bepalen waar het vandaan komt. Het is aan de linker achterzijde van de motor. Aan het einde van de tocht naar Makkum is het keukenpapier behoorlijk  vettig en zwart, maar de lekkage is niet heel ernstig. We houden het in de gaten en als het uitkomt kan er naar worden gekeken. Het is momenteel geen belemmering meer om te varen. Het is voor mij duidelijk dat de motor er weer uit moet om deze lekkage te verhelpen. Ik ben ‘diep onder de indruk’ van het revisiebedrijf.

 

Wordt vervolgd!

Dit artikel is gepubliceerd in categorie Waarom terug?.