Naar Harlingen

De route

Het weerbericht voor maandag belooft weinig wind in de morgen, maar in de loop van de dag zal het beter worden. Wat ook heel goed is, de wind komt voor ons uit een goede richting: Noordoost tot oost.  Wel zal het vrijwel onmogelijk zijn om de stroom mee te hebben op het wad van Vlieland naar Harlingen.

We vertrekken uit Borkum om vijf uur bij een vrijwel gladde zee en zo goed als geen wind. We hebben vanaf zaterdagmorgen geen havenmeester gezien en pas zondagmiddag wordt er een informatiebord op de steiger geplaatst dat we ons bij aankomst direct bij de havenmeester moeten melden die in een kantoortje zit tegenover de grote gele hal. Ik was al eerder op zoek geweest en had het kantoortje al gevonden, maar dat was toen op slot. Het was buiten kantoortijden. Ik loop direct weer naar het havenkantoor, maar ook ’s zondags  wordt er niet gewerkt. Wie het informatiebord heeft geplaatst weet ik niet. We liggen dus  zonder havengeld te kunnen betalen en ik geloof niet dat we daar nu echt rouwig om zijn. Ook Borkum is bepaald niet gratis en ook hier moet ‘Kurtax’ worden betaald. Net als op Norderney zijn zeiljachten de eerste nacht daarvan vrijgesteld. Of je daarna twee of drie nachten ligt, je betaalt  minimaal 2x Kurtax ook al lig je alleen de tweede nacht.  We moeten het grote voordeel van de Kurtax echter ook niet onderschatten: Als je betaald hebt mag je helemaal gratis over de zee uitkijken, zo niet dan is dat “nicht erlaubt”.

Het eerste stuk van Borkum tot boven Ameland is er weinig of geen wind, en we motoren. Ik ruim tijdens het varen de olietroep nog een keer op.  De olie lekkage neemt steeds ernstiger vormen aan. Bovendien  valt het ons op dat de dynamospanning steeds lager wordt. Dat betekent dat de slechte accu’s ook nog eens slecht worden opgeladen. Ik veronderstel dat de koelfan van de dynamo ook de nodige olie de dynamo inblaast met alle gevolgen van dien, maar ik kan er helaas niets aan veranderen..

Vanaf het midden van Ameland krijgen we wat meer wind van achteren en de zeilen beginnen steeds meer mee te doen. Om kwart over vier, een uur na  hoogwater Terschelling draaien we het Stortemelk in.  Door de Nederlandse kustwacht zijn dan al waarschuwingen voor windkracht 6 uitgegeven voor de meer zuidelijk gelegen kustgebieden. Maar ook in het district waar wij varen is de wind inmiddels behoorlijk aangetrokken en met halve wind hebben we geen enkele moeite om de tegenstroom te overwinnen. De grondsnelheid komt nog dik boven de 6 knopen uit. We zeilen vlot naar Harlingen en krijgen van de Havendienst weer een plekje in de Zuiderhaven toegewezen.  Het is daar wel even steken om in de box te komen, maar we weten inmiddels hoe deze boot reageert.

Dit artikel is gepubliceerd in categorie 2013 - Het zit tegen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.